UE afirmă că Meta încalcă legislația digitală prin taxarea utilizării rețelelor sociale fără reclame

Meta, compania care deține Facebook, a fost acuzată că încalcă noile norme europene privind concurența digitală din cauza modelului său publicitar ”pay or consent”, potrivit CNN.

La sfârșitul anului trecut, Meta (META) a lansat un serviciu numit „Abonament pentru nicio reclamă”, care permite utilizatorilor europeni de Facebook și Instagram să plătească până la 12,99 euro (14 dolari) pe lună pentru versiuni fără reclame. Alternativa este de a accepta versiuni cu reclame personalizate.

Comisia Europeană a afirmat luni într-o declarație că, în opinia sa preliminară, „această alegere binară forțează utilizatorii să consimtă la (utilizarea) datelor lor personale și nu reușește să le ofere o versiune mai puțin personalizată, dar echivalentă a rețelelor sociale Meta”.

În cazul în care concluziile provizorii ale investigației Comisiei sunt confirmate, UE ar putea aplica companiei Meta o amendă echivalentă cu 10% din venitul său anual global, în conformitate cu Legea privind piețele digitale. Pe baza rezultatelor companiei din 2023, suma s-ar ridica la 13,5 miliarde de dolari.

Meta a declarat că nu acceptă constatările Comisiei.

„Abonament pentru nicio reclamă” urmează direcția celei mai înalte instanțe din Europa și este conformă cu DMA”, a declarat un purtător de cuvânt pentru CNN. „Așteptăm cu nerăbdare să continuăm dialogul constructiv cu Comisia Europeană pentru a încheia această anchetă”.

Anunțul UE vine la o săptămână după ce Comisia a acuzat Apple de încălcarea DMA prin împiedicarea dezvoltatorilor de aplicații de a direcționa liber consumatorii către servicii mai ieftine. Autoritățile de reglementare investighează, de asemenea, compania mamă Google, Alphabet, în temeiul noii legi.

DMA, care a intrat în vigoare în martie, impune platformelor online dominante – așa-numitele „gatekeepers” – să ofere utilizatorilor mai multe opțiuni, iar rivalilor mai multe oportunități de a concura. Platformele online colectează adesea date cu caracter personal prin intermediul serviciilor proprii și ale terților și le utilizează în serviciile de publicitate digitală.

Margrethe Vestager, comisarul european responsabil cu politica în domeniul concurenței, a menționat în declarația de luni că Meta a acumulat datele personale ale „milioane de cetățeni ai UE de-a lungul mai multor ani”.

„Dorim să le dăm cetățenilor posibilitatea de a prelua controlul asupra propriilor date și de a alege o experiență mai puțin personalizată în materie de anunțuri”, a spus ea.

Michael Koenig, un înalt funcționar al Comisiei, a declarat că Meta trebuie să ofere utilizatorilor o alternativă la personalizarea „completă” a anunțurilor care „nu se bazează pe aceste date cu caracter personal și care este atunci automat mai puțin personalizată și încă disponibilă pentru ei”.

„Apoi, Meta este liberă să păstreze o a treia opțiune, care este un abonament pentru a nu vedea reclame deloc, sau o a patra opțiune care poate avea unele caracteristici premium”, a declarat el jurnaliștilor.

Comisia urmează să își încheie ancheta privind Meta până la sfârșitul lunii martie a anului viitor.

Distribuie știrea