În ordinea frecvenţei cu care sunt menţionate de către elevi astfel de incidente, urmează agresiunea socială, raportată de 15,6% dintre elevii de gimnaziu şi 19% dintre cei de liceu, şi agresiunea sau hărţuirea pe internet, indicată de 12,5% dintre liceeni, respectiv 14% dintre elevii de gimnaziu.
Violenţa fizică este menţionată de circa 10% dintre elevii de liceu, respectiv de către unu din şapte elevi de gimnaziu.
Unu din cinci elevi din România se simte exclus din comunitatea şcolii. Această percepţie se manifestă în special în rândul elevilor de gimnaziu, dintre care 18% se simt acceptaţi doar uneori de colegi şi 11% de către adulţii din jur. Doar 10% dintre aceşti copii afirmă că pot apela la ajutor în şcoală atunci când au nevoie. Sentimentul de excludere este resimţit şi în rândul elevilor de liceu, 20% dintre ei se simt acceptaţi doar uneori de colegi sau adulţi.
Motivele cel mai des invocate de către victimele pentru actele de violenţă îndreptate asupra lor sunt aspectul fizic (de către 41% dintre elevii de gimnaziu, respectiv 42% din cei de liceu), urmat de note sau rezultatele şcolare (37%, respectiv 34%). La mare distanţă urmează discriminarea de gen (21% la gimnaziu, 12,5% la liceu).
Mulţi copii recunosc că au avut comportamente agresive sau că au hărţuit alţi elevi. La gimnaziu, cei mai mulţi elevi au recunoscut că au comis acte de agresiune verbală (21%), fizică (12%), electronică (9%) şi socială (8%). La liceu, majoritatea agresiunilor comise sunt verbale (15%), sociale (8%), electronice (8%) şi fizice (4%).
Peste 40% dintre victimele agresiunilor nu au făcut nimic după incident. Principalele motivaţii sunt frica, în cazul copiilor de gimnaziu (40%), şi faptul că nu ştiu ce să facă sau cu cine să vorbească în cazul elevilor de liceu (33%).
În ceea ce îi priveşte pe elevii care doar asistă la astfel de incidente, aproape jumătate nu au încercat să ajute victima (44% la gimnaziu şi 49% la liceu).
Un sfert dintre elevii de gimnaziu (24%) şi o cincime dintre elevii de liceu (19%) nu raportează niciodată un astfel de incident la care au fost martori. De asemenea, un sfert (25% la gimnaziu şi 26% la liceu) nu ştiu cum să raporteze la şcoală un asemenea caz.
Circa unu din şapte la gimnaziu şi unu din cinci la liceu nu fac absolut nimic, principalul motiv declarat fiind că nu doresc să se implice – pentru circa două treimi dintre ei. Alte motive menţionate sunt frica, faptul că nu le place să pârască şi faptul că nu au crezut că implicarea lor ar face o mare diferenţă.
Printre recomandările World Vision România se numără: organizarea de activităţi de informare a elevilor despre agresiune şi hărţuire, cum, unde, cui şi când să raporteze, respectiv stabilirea unor reguli de comun acord cu elevii pentru prevenirea şi combaterea bullyingului; stabilirea de mecanisme de monitorizare şi răspuns la cazurile de agresiune şi hărţuire, la nivel de şcoală sau inspectorat; operaţionalizare grupurilor de acţiune anti-bullying în fiecare şcoală.
Cercetarea s-a derulat prin administrarea unor chestionare online, pe un eşantion de 817 de elevi de liceu şi gimnaziu de la 48 de şcoli şi licee din şapte judeţe, care merg la ore cu prezenţă fizică.
Sursa: Agerpres