Activiștii de mediu cer modificarea traseului viitoarei centuri metropolitane din Cluj. Șoseaua va trece prin Pădurea Făget de la marginea celui mai mare cartier al orașului. Dacă rămâne proiectul actual, zeci de mii de arbori și multe trasee turistice vor dispărea, spun activiștii. Ei cred că se poate evita acest dezastru ecologic dacă s-ar face un tunel pe sub pădure, dar autoritățile spun că e mult prea costisitor și că vor planta hectare de arbori în alta parte, în compensare.
Activiștii au mers la pas prin Pădurea Făget, pe traseul viitoarei centuri.
O mare parte a ecosistemului, dar și a traseelor turistice ar urma să dispară.
Soluția propusă: un tunel lung, fără decopertare, pe sub pădure, așa încât să nu fie tăiați copacii.
Adrian Dohotaru, director executiv, Asociaţia Societate Organizată Sustenabil: „Zeci de mii de copaci or să fie rași din zona asta superbă care e aici. Ce cerem noi e ca aceste tunele să fie mult mai lungi, pe toată suprafața pădurii, să fie realizate tip mină.”
Loredana Peca, biolog, grupul civic informal „Umbrela Verde” Cluj: „Suntem într-un context de încălzire climatică și trebuie să ne gândim cum va arăta practic clima peste 5-10-15 ani, e nevoie să gândim în perspectivă. Infrastructura e importantă, trebuie să ne deplasăm, nu putem să stăm în trafic ore, dar e nevoie să securizăm poate anumite zone în jurul orașului, vorbim de un inel verde metropolitan.”
Tudor Măcicășan, expert în mobilitate durabilă: „În primul rând aș fi vrut să văd o centură un pic mai departe de oraș, mai bine legată de căile strategice, practic un semi-inel sudic continuu. (…) Făget e așa aproape în oraș, încât orice drum pe aicea este disfuncțional ca și centură ocolitoare, este de fapt un drum urban.”
Dar autoritățile locale ridică problema costurilor mult prea mari.
Dan Tarcea, viceprimar Cluj: „Orice fel de tunel suplimentar aduce niște costuri uriașe. (…) Vom împăduri o suprafață de 53,3 hectare de teren. Pe lungimea centurii metropolitane avem prevăzute panouri fonoabsorbante, pe de altă parte, această centură metropolitană are piste pentru bicicliști cu 2 sensuri de circulație. Clujul este înconjurat de păduri și nu există alte variante suplimentare pe unde să putem duce această centură metropolitană să nu fie afectați arborii.”
Centura metropolitană Cluj va avea 42 de km, cu aproape 100 de poduri, podețe și tuneluri. Întreaga lucrare e estimată la 3 miliarde și jumătate de lei.
După o licitație anulată, pentru al doilea tronson, lung de 23 de km, a fost depusă o singură ofertă anul trecut, care e încă în stadiul de evaluare.