România are în acest moment peste 800 de kilometri de autostradă și drum expres în lucru. Este o situaţie îmbucurătoare, dacă ne gândim că ne-a luat 33 de ani să atingem borna de 1.000 de kilometri de autostradă. Vestea mai puțin bună este că acum, când avem și voință și bani să construim nu avem cu cine.
Firmele care au câștigat contractele au nevoie de forță de muncă, mai ales că mare parte din proiecte au termen de finalizare 2026, deci trebuie construite rapid. Însă, supriză, nu au cu cine să lucreze! Asta deși salariile sunt bune.
Antreprenorii din construcții caută forţă de muncă pe plan local, dar găsesc
Argesulonline.ro scrie că mari probleme sunt pe A1, pe loturile cele mai grele ale autostrăzii Tigveni-Cornetu şi Cornetu-Boiţa. Și asta pentru că antreprenorii au mari probleme în a găsi localnici dispuşi să muncească. Pe lotul Tigveni-Cornetu, 37,4 km, lucrează concernul italian WeBuild (Astaldi). Pe Cornetu-Boiţa, 31,33 km, poate cel mai greu al autostrăzii, turcii de la Mapa Cengiz. Ambii antreprenori caută forţă de muncă pe plan local, dar nu prea găsesc.
Cât câștigă un muncitor în construcții
Atât constructorul italian, cât şi cel turc oferă 4.500-5000 de lei net pentru un muncitor necalificat. Salariul pentru unul calificat este minimum 8.000 de lei pe lună pentru un fierar-betonist, buldozerist sau excavatorist. La 5000 de lei pentru un muncitor necalificat asta înseamnă cam 32 de lei pe ora de muncă. În Europa media este undeva pe la 9 euro pe ora muncită, deci undeva pe la 45 de lei. Salariile sunt prin urmare comparabile, însă, chiar și în aceste condiții, firmele de construcții nu găsesc muncitori.
România va primi anul acesta 100 de mii de muncitori străini
Așa că nu au altă varianta decât să aducă din afară. Atenție, în construcții de exemplu, nu sunt aduși muncitori străini pentru că sunt mai ieftini, ci pentru că în foarte multe cazuri nu există alternativă locală. România va primi anul acesta 100 de mii de muncitori străini. Este o cifră imensă, însă mai multe surse din economie au declarat pentru ”Telejurnal Matinal” că necesarul ar fi chiar dublu, mai ales în sectoare perecum cel al construcțiilor.