Marile proiecte ale României, unde se duc banii din PNRR: autostrăzi, reabilitări de căi ferate, racordări la apă

Dincolo de deciziile politice, România este în acest într-un punct extrem de important. Are şansa unui mare salt înainte, pentru că sunt zeci de miliarde de cheltuit pentru proiecte extrem de importate. Marius Popa ne dă câteva exemple.

Prin PNRR, avem aprope 29 de miliarde de euro, cu termen 2026. Doar prin PNRR ar trebui să fie racordați la apă peste 1 milion de români. Ar trebui reabilitate termic peste 20.000 de locuințe.

Sunt deja semnate toate contractele de autostradă finanțată prin acest program. Un calcul grosier arată peste 600 de kilometri de autostradă finanțați prin PNRR și care ar trebui să fie gata cel mai târziu la finalul anului 2026. Pe listă avem: Autostrada A7 Ploiești – Pașcani (320 km), Autostrada A8 Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (25 km) și Leghin – Pașcani (34 km), Autostrada A3 Nădășelu – Poarta Sălajului (42 km), Autostrada A1 Margina – Holdea (9 km). Doar proiecte finanțate prin PNRR.

Mai sunt și alte contracte semnate deja cu altă finanțare, sectoarele rămase din A1, de exemplu, care vor fi gata undeva prin 2027-2028.

Doar în 2024, calea ferată va beneficia de proiecte de peste 1 miliard de euro, totalizând banii din PNRR, buget și alte surse. Prioritățile sunt reabilitarea și modernizarea unor linii feroviare strategice, cum ar fi reabilitarea liniei CF Km 614 – Simeria și a liniei CF Brașov – Sighișoara, reabilitare și electrificare pe CF Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, modernizare pe CF Caransebeș – Timișoara – Arad.

Prin PNRR sunt contractate și lucrări de reparații de tip „Quick Wins” pe o lungime de 420 km de cale ferată și lucrări de reînnoire pe 217,7 km între București și Pitești. Peste 950 de kilometri sunt promiși că vor fi reabilitați cu bani din PNRR.

Ar trebui până în 2027 să avem peste 100 de garnituri noi, 16 locomotive noi și modernizarea altor câteva zeci. Vor fi și investiții în modernizarea vagoanelor.

6.000 de obiective finanțate prin PNRR, alte 4.600 prin Anghel Saligny, acesta era bilanțul făcut ieri de Nicolae Ciucă.

Potrivit șefului Executivului, Marcel Ciolacu, marea provocare va fi pentru 2024, 2025 și 2026, când se vor suprapune PNRR-ul și exercițiul financiar actual.

Distribuie știrea