Procurorii de la Parchetul European au descins la Administrația Fluvială a Dunării de Jos din Galați și la Autoritatea Navală Română. Anchetatorii au suspiciuni legate de achiziționarea cu fonduri europene a două remorchere prin așa numite „licitații cu dedicație”. Criteriile ar fi fost special stabilite pentru ca o anumită firmă să le îndeplinească în detrimentul celorlalți participanți.
În 2019, Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați a anunțat organizarea unei licitații pentru construcția a 4 remorchere, două fluviale și două maritime. Cele fluviale au pescajul mai mare, iar anchetatorii vor să verifice dacă parametrii au fost special stabiliți în caietul de sarcini pentru ca o anumită firmă să fie favorizată la licitație.
Teoretic cele două remorchere ar fi trebuit să ajungă fără probleme la Porțile de Fier, însă pentru că au pescaj maritim, în condițiile în care Dunărea este scăzută, ele nu pot trece de Brăila.
Angela Ivan, director general AFDJ Galați: (n.r., întrebare: Înțeleg că ele nu au fost folosite până acum cel puțin pe Dunărea fluvială). Au fost folosite și pe Dunărea fluvială, în anumite acțiuni care s-au întâmplat. De fapt, se pune sub semnul întrebării dacă, în actualele situații, în care pescajul și adâncimea Dunării nu ar permite să poată fi folosite…
Procurorii Parchetului European, prin biroul de la Cluj, au făcut 3 percheziții la Administrația Fluvială a Dunării de Jos și la Autoritatea Navală Română.
Au fost descinderi și la locuințele mai multor angajați. Deocamdată nu este nimeni acuzat de fapte de corupție.
Florin Uzumtoma, director Cai Navigabile AFDJ Galați: Am și rugat, noi am am mai avut evenimente acum vreo 10 ani. Colegii-s stresați, ne vede lumea, vin cu mascați, vă dați seama că nu e o bucurie pentru noi.
Potrivit comunicatului oficial transmis de Parchetul European, cele două nave aflate în discuție au fost realizate de o companie din Constanța, prin intermediul unui șantier naval din Turcia.
Angela Ivan, director general AFDJ Galați: Sunt doar niște pași în anchetă, EPU își face datoria. La licitație există viza ANAP, adică ele au fost verificate de instituția care trebuia să constate dacă sunt iregularități.
Achiziția investigată s-a făcut cu finanțare europeană prin Programul Operațional Infrastructură Mare și se ridică la aproximativ 7 milioane de euro.