S-ar putea să credeți că purtarea unei bluze fabricate din pastă de lemn ar putea presupune și existența unor atribute ecologice: faptul că este regenerabilă, biodegradabilă și, fiind cândva un copac, a absorbit carbon pe parcursul existenței sale. Mai mult, nu este din plastic! Acesta este motivul pentru care multe branduri optează pentru viscoză, Lycocell, acetat și modal, țesături moi, mătăsoase, semisintetice din pulpă de copac, ca opțiune aparent mai durabilă, notează The Guardian.
Cu excepția faptului că sunt mari șanse ca bluza ta din pulpă de lemn să nu fie de fapt chiar atât de verde. „Defrișarea continuă să fie o problemă”, spune Nicole Rycroft, care a fondat în urmă cu 10 ani Canopy, un ONG cu sediul în Vancouver, cu scopul de a pune umărul la protejarea pădurilor străvechi și pe cale de dispariție. Inițiativa ONG-ului CanopyStyle se concentrează pe modă. „Este 2024 – cu siguranță suntem mai deștepți decât să tăiem copaci de 1.000 de ani pentru a face tricouri.”
În total, aproximativ 300 de milioane de copaci sunt tăiați la nivel global în fiecare an pentru a face viscoză, în mod durabil sau altfel. Aceste țesături poartă titulaturi precum: „fibre celulozice artificiale” sau MMCF. Cererea de viscoză, a treia țesătură cea mai folosită în modă (după poliester și bumbac), este de așteptat să se dubleze în următorii opt ani, spune Rycroft: „Multe mărci caută un înlocuitor pentru poliester sau bumbac virgin, dar schimbă un dezastru ecologic cu altul.”
„Cantități semnificative” de viscoză provin din pădurile pe cale de dispariție din Brazilia, Canada și Indonezia, spune Rycroft. „De asemenea, am observat că pădurile vechi din Australia, habitatele koala, dispar odată ce sunt incluse în lanțul de aprovizionare cu viscoză. aceasta mai provine și din plantații din Indonezia care sunt plasate pe turbării care au un conținut incredibil de carbon.”
Într-adevăr, o șesime dintre cei mai mari producători de viscoză din lume sunt descriși ca reprezentând un „risc ridicat” în cel mai recent raport al organizației CanopyStyle, care evaluează producătorii în funcție de riscul de defrișare pe care-l include activitatea lor, adoptarea de cătreaceștia de soluții alternative în privința emisiilor reduse de carbon, dar și modul în care gestionează tratarea chimică a pastei de lemn. Raportul este conceput ca un registru unic pentru 550 de producători din industria modei, printre care H&M, Stella McCartney și Marks & Spencer, astfel încât aceștia să poată lua decizii de cumpărare informate și etice.
Dar, chiar și cu astfel de resurse, unii producători descriși în raport ca fiind „cu risc ridicat” reușesc să furnizeze fibre textile industriei de fashion. Nu este simplu ca sursele de provizionare ale anumitor mărci de haine să fie depistate. Chiar dacă unele case de modă își prezintă online listele de furnizori de materiale, „este greu să găsești informații reale și complete, chiar și ca profesionist în domeniul modei”, spune Jocelyn Whipple, co-fondatorul companiei de consultanță pentru durabilitate The Right Project.
Există „complexitate de legături care implică sistemelede proprietate ale furnizorilor, companii fantomă, fabrici și lanțuri de aprovizionare care ar putea să nu fie imediat evidente”, adaugă Rycroft. În martie, de exemplu, Greenpeace și-a lansat raportul Defrișare Anonimă, care a revelat un nou val de defrișări indoneziene de către o „companie din umbră” deținută în mod anonim.
Alții arată cu degetul către etichetele de pe haine. „Mărcile care nu dezvăluie nicio informație despre lanțul lor de aprovizionare sunt viclene”, spune Dr. Kate Hobson-Lloyd, manager de rating de modă în cadrul aplicației de rating în privința sustenabilității Good on You. „Aceasta nu se limitează la mărcile fast-fashion, o mulțime de mărci high-end au trasnparență scăzută” În plus, cel mai recent indice de transparență al Fashion Revolution dezvăluie că doar 12% din cele 250 dintre cele mai mari mărci de modă din lume au publicat un angajament vizibil și verificabil în privința dezideratului numit zero defrișări (printre care Burberry, Gucci, John Lewis și Zara), în scădere cu 3% din anul precedent.
„Angajamentele (n.n. companiilor din industria modei) nu sunt niciodată suficiente”, afirmă un raport recent despre defrișare al Global Canopy, o organizație non-profit de mediu (fără legătură cu Canopy). „Nu valorează nici măcar cât hârtia pe care sunt scrise dacă nu se acționează conform acestora.” A constatat că 63% dintre companiile care și-au stabilit angajamente în privința defrișării nu au prezentat „dovezi adecvate referitoare la implementarea acestora”.
Noul regulament al UE privind defrișările (EUDR), va intra în vigoare la 30 decembrie, și prevede că lemnul și alte mărfuri care cauzează degradarea pădurilor nu vor mai fi vândute în UE. Global Canopy susține că „doar 1% dintre companii fac pregătiri probabil pentru a fi în conformitate cu documentul”. Alți activiști se întreabă dacă EUDR va merge suficient de departe: o sursă anonimă spune că „textilele nu au fost menționate în mod explicit”.
„Multe mărci nu acordă prioritate acestui lucru, deoarece cred că clienții nu știu sau sunt nepăsători față de această problemă”, spune Julia Kozlik de la Programul pentru aprobarea certificării forestiere (PEFC), un ONG elvețian care certifică silvicultură durabilă utilizată de Fendi, APC și Gant. Studiul a constatat că 48% din 5.329 de consumatorii britanici, italieni, francezi și spanioli nu știau că fibrele forestiere sunt folosite în îmbrăcăminte, în timp ce 76% au spus că ar fi îngrijorați dacă sursele acestor fibre ar avea un efect negativ asupra mediului. 78% la sută au spus că mărcile trebuie să-și sporească aprovizionarea responsabilă cu fibre forestiere.
Cum să vă asigurați că viscoza pe care o purtați este durabilă
Căutați Circuloza
Cunoscută anterior sub numele de Renewcell, Circuloza este un MMCF 100% reciclat, fabricat din deșeuri textile – nu este necesară tăierea copacilor.
Fiți atenți și la Ecovero
O viscoză de ultimă generație realizată cu lemn din surse de lemn controlate sau certificate, Ecovero este produsă folosind cu cel puțin 50% mai puține emisii de carbon și jumătate din apă decât viscoza convențională, plus un minim de 20% material reciclat.
Urmăriți CanopyStyle pe internet
Marca ta preferată s-a angajat să se aprovizioneze cu viscoză fără a devasta pădurile străvechi și pe cale de dispariție? Toți cei 550 de membri de modă ai CanopyStyle s-au angajat să respecte acest standard, precum și creșterea utilizării MMCF-urilor fabricate cu fibre reciclate.
Alegeți certificarea FSC
Alegând viscoza certificată de Forestry Stewardship Council, puteți fi siguri că producerea materialului a evitat defrișarea, a susținut biodiversitatea și a protejat popoarele indigene și comunitățile locale.
Optați pentru vâscoza în stare pură
Încercați să cumpărați viscoză în stare pură. Aceasta se va biodegrada la sfârșitul vieții sale și este mai ușor de reciclat dacă nu a fost amestecată cu plastic.