Comercianții cer ca hipermarketurile de fie închise în week-end. Guvernul caută soluții ca să stimuleze vânzările de alimente românești

Guvernul caută soluții ca să stimuleze vânzările pentru alimentele românești. O varianta ar fi ca și magazinele mici să ofere cât mai multe produse autohtone. Dar micii comerciații au și ei o propunere: hipermarketurile să fie închise în week-end. Cu și fără aceste propuneri, clienții se plâng de creșterea permanentă a prețurilor.

Premierul a discutat cu reprezentanțîi micilor comerciați și a părut surprins de cererile lor. Între timp parlamentarii au votat că plafonarea adaosului comercial pentru unele alimente de baza să fie prelungită până la sfâșitul anului.

O oră și jumătate a discutat premierul României cu reprezentanții micilor magazine și ai ai distribuitorilor, care au făcut o propunere care să îi ajute în afaceri: hipermarketurile să se închidă în weekend. Micii comercianți susțin că în aceste zile ei ar avea încasări mai mari. Acum, susțîn ei, vânzările le scad în weekend și cu 40 %.

Feliciu Paraschiv, vicepreşedinte, Asociaţia Naţională a Comerci­anţilor Mici şi Mijlocii: Închiderea la ora 1 pe care am propus-o noi pt hipermarketuri ne-ar fi adus clienți în magazinele mici tradiționale. Nu e un lucru posibil pentru că s-ar crea o discrepanță. Alternativa ar fi să închidem toți, sâmbătă la ora 1 și duminică la ora 1. Nu există nicio pierdere, pentru că se vor muta vânzările în timpul săptămânii.

Analize fac și clienții atunci când aleg unde să meagă la cumpărături.

Marcel Ciolacu, prim-ministrul României: Piața românească e o piață de aproape 28-30 de miliarde de euro, doar că e o piață atractivă mai ales pentru statele din jur.

În timp ce premierul discuta cu micii comercianți, parlamentarii au votat legea care plafoneaza adaosul comercial la unele produse de bază, până la finalul anului. Măsura, care expiră la sfârșitul acestei luni, se va aplica pentru 17 alimente printre care pâine, lapte, ulei, zahăr unt și magiun de prune. Legea urmează să fie promulgată de preşedinte.

Guvernul își dorește să consumăm mai multe produse românești pe care să le putem găși și în magazinele mai mici. Doar că sunt situații în care alimentele autohtone au un adaos comercial exagerat. La ministerul Agriculturii, strategia e clară.

Florin Barbu, ministrul Agriculturii: Vrem să plafonăm adaosul comercial pentru produsele românești. Retailerii să nu mai pună adaos comercial foarte mare. Să nu mai vedem brânză românească cu 10 lei şi practic brânza din import să fie cu 8 lei. Practic, vor fi eliminaţi intermediarii.

Luna trecută românii au cumpărat alimente în medie cu 2 % mai scumpe față de sfârșitul lui 2023. În ultimii 3 ani însă prețul cosulului mediu de alimentele a tot crescut.

Sorin Cace, director adjunct, Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii: Dacă avem 40 % cheltuieli pentru produse alimentare se vede clar că există un dezechilibru în structura cheltuielilor populației din România. Ar trebui să ajungem și noi la media europeană 28-29%.

Acum, România are cea mai mare inflație din Uniunea Europeană, dublă față de media din blocul comunitar. Economiștii Băncii Naționale estimează că până la sfârșitul anului inflația va coborî și în România sub 5 %.

Distribuie știrea