Comisia Europeană vrea să le ofere curierilor de la firmele de livrări statut de angajat, pentru a beneficia de salariu și de protecție socială. Măsura a dus însă la pierderea a mii de locuri de muncă în Spania

04 Decembrie 2021, 18:56 |

Cristian lucrează pentru o companie de livrări de ani buni. A ales acest serviciu în primul rând pentru că nimeni nu îi controlează programul. Vestea că Uniunea Europeană intenționează să îl reclasifice ca angajat nu prea îi convine.

Am programul meu aici, nu vreau să fiu restrâns de anumite ore de muncă, adică să fiu obligat să lucrez 8 ore dacă eu vreau să lucrez două sau 3„, spune el.

Până la 4,1 milioane de persoane lucrează pentru aplicațiile de transport și de livrare de mâncare în Uniunea Europeană. Nu au statut de angajat, dar Comisia Europeană vrea să schimbe acest lucru.

Reclasificarea muncitorilor din economia la cerere ar putea crește costurile companiilor din sector cu până la 4,5 miliarde de euro pe an, estimează Comisia. Ar permite însă și acces la salariul minim și la protecții legale pentru milioane de cetățeni care lucrează pentru companiile de livrări sau de transport persoane.

Adrian Bența, analist economic: „O astfel de măsură aduce beneficii acelor persoane fizice, dar vor genera costuri mai mari pentru cumpărătorul de zi cu zi și poate mai există o situație la care ar trebui să ne gândim: nu poți să faci bine cu de-a sila, atâta timp cât acele persoane nu își doresc calitatea de salariat”.

Specialiștii în resurse umane sunt de părere că modul în care funcționează acum companiile de livrări îi ajută foarte mult pe cei vulnerabili.

George Butunoiu, specialist în resurse umane: „Astea au un rol social nemaipomenit de reglementare socială, fiindcă îi face pe oameni și în special pe cei vulnerabili să nu mai depindă de (…) tot felul de ajutoare sau de noroc, fiindcă oricine poate de pe o zi pe alta să înceapă un astfel de job, să câștige în câteva zile și bani suficient de mulți încât să trăiască”.

Pe de altă parte, Comisia arată că proiectul propus este cea mai eficientă modalitate de a îmbunătăți condițiile pentru muncitorii din sector, care ar beneficia de protecții sporite.

Victor Rocariu, manager regional al unei companii de livrări: „Suntem în contact permanent cu autoritățile din Bruxelles, dar și cu cele din toate țările în care operăm. Cu siguranță o să respectăm orice hotărâre va fi aprobată. În acest moment, curierii, cel puțin în România, sunt angajați la companii specializate pe sectorul de livrări.”

În Spania a intrat în vigoare încă din luna august noua lege a curierilor, care îi obligă să lucreze cu carte de muncă. Măsura a dus însă la pierderea a mii de locuri de muncă.

Oana Dobrescu, corespondent TVR în Spania:De săptămână aceasta, una dintre cele mai mari platforme de livrare la domiciliu s-a retras din Spania, lăsând 3.500 de persoane fără loc de muncă, iar unul dintre cei mai mari competitori care a rămas pe piață a anunțat că va angaja doar 2.000 din cei 12 mii de curieri„.

De curând, un protest de amploare al șoferilor Uber a blocat complet traficul în Bruxelles. Aceștia și-au exprimat nemulțumirea față de o decizie a Curții de Apel din Bruxelles, care le interzicea să mai lucreze pentru aplicația Uber.

Source

Distribuie știrea