Clienții ar putea primi compensații din partea companiilor de utilități dacă angajații acestora întârzie citirea contoarelor de energie electrică și de gaze naturale. Autoritatea de Reglementare în Energie vrea să impună reguli noi, după ce a constatat că distribuitorii nu respectă intervalele de citire, iar clienții au fost nevoiți să plătească facturi mai mari. În plus, companiile ar putea fi obligate să pună la dispoziția clienților și istoricul de consum.
Echipele companiilor de utilități sunt obligate să preia datele de pe contoarele de energie electrică într-un termen de cel mult 6 luni. La gaze naturale, intervalul nu poate depăși 3 luni.
Autoritatea de Reglementare în Energie a constatat însă că, în unele situații, termenele nu se respectă. Acum, vrea să le impună distribuitorilor să acorde compensații dacă apar întârzieri.
Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte, Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie: „În ultima perioadă, au fost destul de multe plângeri la adresa distribuitorilor că nu au citit contoarele, că au fost foarte multe cazuri când pe o perioadă lungă de timp s-a mers pe estimat. În unele cazuri, nu s-a estimat corect, după care au apărut inevitabil şi facturile de regularizare cu valori anormal de mari”.
Compensațiile se vor acorda automat și vor avea o valoare de 100 de lei pentru citirea întârziată a contoarelor standard. Pentru contoarele inteligente, valoarea propusă e de 30 de lei.
Măsura vine în contextul în care autoritatea de reglementare a amendat unii distribuitori cu peste jumătate de milion de euro pentru că nu au respectat intervalele de citire.
Ionuț Purica, expert în energie al Academiei Române: „Și atunci reacția furnizorilor (…) este să pună o valoare absolut arbitrară și să factureze pe acea valoare. Ori, a factura în plus, că asta e tendința, nu am văzut furnizori să pună o valoare mai mică, (…) înseamnă obținere de fonduri necuvenite”.
Reprezentanții companiilor de utilități susțin însă că sunt situații în care citirea contoarelor întârzie nu din vina lor.
Dana Daraban, director executiv, Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie: „Mai ales în contextul restricţiilor cauzate de pandemia SARS-CoV-2. În mod specific (…) accesul fizic la contoare pentru a se efectua citirea. De aceea este foarte important ca accesul la contor pentru echipele distribuitorilor să fie permis de către client”.
Cătălin Deacu, jurnalist TVR: „Pentru a primi o factură cu un consum cât mai apropiat de cel real, tot ce putem să facem este să citim lunar contoarele și să transmitem indexul furnizorului”.
Noile reguli privind acordarea de compensații sunt în dezbatere publică și ar urma să fie aplicate în perioada următoare.