Cristina Chiriac, preşedinta CONAF, avertizează că afacerile IMM-urilor sunt sub presiunea creşterii dobânzilor şi a inflaţiei

Creşterea dobânzilor, alături de inflaţie, reprezintă o nouă presiune care apare într-un moment în care majoritatea afacerilor mici şi mijlocii sunt fragile, deoarece nu şi-au revenit în urma pandemiei, avertizează Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), într-un comunicat transmis, miercuri, Agerpres.

27 Iulie 2022, 13:25 (actualizat 27 Iulie 2022, 13:34) Știrile TVR |

Cristina Chiriac, preşedinta CONAF

„Majorarea dobânzilor transmite o dublă provocare către antreprenori: pe de o parte, afacerea lor este afectată de creşterea costurilor cu rambursarea creditelor, pe de altă parte, potenţialii clienţi şi parteneri sunt afectaţi de costurile provocate de scumpirea banilor. Cu alte cuvinte, serviciul datoriei este mai complicat, refinanţarea va fi mai dificilă, furnizorii devin mai nervoşi, iar cererea de produse şi servicii scade. Presiunile de creştere a salariilor limitează şi ele abilitatea firmelor mici de a rezista într-o piaţă deja tensionată. În plus, pe măsură ce ratele dobânzilor cresc, antreprenorii nu-şi mai pot extinde afacerile, deci reduc investiţiile”, a declarat Cristina Chiriac, preşedinta CONAF.

Potrivit sursei citate, programele de ajutor de stat prin care se acordă garanţii şi granturi care vor acoperi o parte din costurile de finanţare a creditelor contractate sunt binevenite, „însă o mică parte din afacerile mici şi mijlocii au acces la ele, restul rezistă cu dificultate în peisajul din ce în ce mai arid al creditelor cu dobânzi în creştere”.

„În esenţă, antreprenorii sunt puşi în faţa unor provocări privind atât supravieţuirea în condiţiile crizelor suprapuse, cât şi alterarea capacităţii lor de a face investiţiile necesare pentru dezvoltare sau, şi mai important, pentru tranziţia către economia verde şi digitală. Creşterea dobânzilor este o nouă presiune care apare într-un moment în care majoritatea afacerilor mici şi mijlocii sunt fragile deoarece nu şi-au revenit în urma pandemiei. Micii antreprenori simt şi un impact imediat al inflaţiei, deoarece cresc brutal costurile derulării afacerii. Afacerile mici se confruntă cu provocări multiple şi în acest context complicat, CONAF consideră că digitalizarea este un pas esenţial pentru supravieţuirea într-o piaţă tensionată de crize şi incertitudini. Digitalizarea este un instrument care poate îmbunătăţi performanţa afacerii, asigură o productivitate sporită şi o gestionare mai eficientă a volumului de date”, precizează Confederaţia.

În viziunea CONAF, tranziţia spre un antreprenoriat digitalizat este unica soluţie pentru o creştere de business sustenabilă.

„În acest context, prelungirea până la finalul anului a Programului IMM Invest Plus asigură o gură de oxigen pentru afacerile mici şi mijlocii. Însă, acest program a fost accesat de aproximativ 10% dintre IMM-urile din România, cea mai mare parte fiind expuse riscului de creştere a poverii creditării sau a îngustării şanselor de a obţine un împrumut. Programul a salvat afaceri şi locuri de muncă şi îi datorăm, probabil, o parte însemnată din rezilienţa economiei româneşti. Antreprenorii aşteaptă însă şi lansarea programului prin care sunt alocate fonduri europene din PNNR în valoare de 315 milioane de euro pentru digitalizarea IMM-urilor, o promisiune din timpul pandemiei, încă neonorată. Autorităţile statului trebuie să analizeze şi ele atent măsurile pe care le pot lua pentru a evita o recesiune severă. Afacerile mici şi mijlocii sunt un pilon al economiei româneşti şi un actor esenţial în piaţa muncii”, notează sursa citată.

CONAF reuneşte interesele antreprenorilor în spiritul european al egalităţii de gen, egalităţii de şanse şi are în componenţă două federaţii, zece patronate, cinci asociaţii, 19 sucursale şi peste 3.000 de companii.

Source

Distribuie știrea