Prețuri mai mari și livrări întârziate. Sunt doar câteva consecințe ale conflictului deschis de rebelii houthi în Marea Roșie, iar undele de șoc se simt și în România. Companiile de transport naval au fost nevoite să caute rute mai sigure, iar asta a dus la creșterea distanței cu peste 4000 de mile marine. În plus, costurile pentru asigurări au crescut și de 70 de ori în unele situații. Cele mai multe mărfuri sunt importate din China, iar efectele le vom simți cu toții în prețurile de la raft.
Înainte de escaladarea conflictului din Yemen, majoritatea mărfurilor importate din China veneau pe Marea Roșie, prin Canalul Suez, iar de acolo aveau acces spre alte mări.
Dar, din decembrie, armatorii români au fost nevoiți să schimbe rutele de transport din Asia, prin ocolirea Africii. Și astfel, traseul s-a lungit cu patru mii de mile marine.
Cristian Lascu, director de vânzări, companie de transport maritime: Această strâmtoare face parte din una dintre cele mai folosite rute comerciale care leagă Asia de Europa și reprezintă peste 15 la sută din comerțul global.
Schimbarea rutelor navale tradiționale a condus la întârzierea livrărilor de mărfuri cu până la trei săptămâni. În plus, costurile au explodat.
Alexandru Sîntu, director, companie de shipping: Acest lucru a venit la pachet cu creșteri de prețuri. Prețul unui container din China a crescut aproximativ de 3 ori, față de decembrie.
Romeo Stavar Vergea, director, companie transporturi maritime: Ar trebui adăugate navele suplimentare, o linie de 10 nave ar trebui să aibă acum 12, ca să păstrăm cadența.
Toate costurile vor fi transferate în prețurile plătite de cumpărători.
Adrian Mihălcioiu, lider, Sindicatul Liber al Navigatorilor: Lucrurile se vor transmite obligatoriu și pe rafturile magazinelor, probabil va fi și o congestie a transportului în următoarea perioadă.
Mihai Ionescu, preşedinte Asociaţia Naţională a Importatorilor şi Exportatorilor, preşedinte Consiliul Român de Export: Din păcate, România e dependentă de foarte multe importuri din zona asiatică. Orice întârziere prin ocolirea zonei de conflict conduce în primul rând la mărirea timpilor de transport, în al doilea rând la scumpirea produselor.
O analiză ONU arată că, în ultimele două luni de la declanșarea conflictului din Marea Roșie, volumul mărfurilor care au tranzitat Canalul Suez a scăzut cu peste 40% .