Percheziţii ample au fost făcute la Chişinău într-un caz de escrocherie cu ramificații internaționale. Au fost vizate 10 call-centere de unde operatorii apelau potenţialele victime și le ofereau șansa iluzorie a unor câștiguri fabuloase dacă investeau pe bursele internaţionale. Ţinte au fost persoane din Republica Moldova, România sau ţări din Africa.
Un fost angajat al unui astfel de call-center a povestit jurnaliștilor de la Newsmaker.md cum este organizată întreaga escrocherie. El s-a angajat dupa ce a văzut un anunț online. Angajatorii i-au spus că va lucra la o platformă de trading, iar înainte de a începe lucrul a mers la sesiuni de instruire. Toţi angajaţii au primit scenarii detaliate de conversație cu clienții.
DECLARAŢIA UNUI FOST ANGAJAT LA CALL-CENTER
Sursa: newsmaker.md
De exemplu, clientul spune că nu are bani în plus pentru investiții, pentru că are nevoie de ei pentru a cumpăra medicamente. Noi trebuia să răspundem: „Te vom ajuta să dublezi sau să triplezi suma, ca să ai mai mulți bani pentru medicamente.
Potrivit descrierilor, biroul din care se lucrează sunt locuri pentru circa 100 de angajaţi. Operatorii vorbesc în diverse limbi precum română, rusă, engleză sau italiană. Aceste call-centre ar fi nişte sisteme destul de închise. Angajaţii intră decât cu un permis, iar telefoanele trebuiau să şi le lase la intrare.
Victimelor li se oferea un bonus de câteva sute de euro. Dar pentru a intra în posesia banilor, li se propunea să vină cu propria investiţie. Când doreau să retragă toată suma, ei erau redirecţionaţi către presupuşi experți financiari, care le spuneau că trebuie să mai depună încă 1.500 de euro.
MIHAI VEGHEŞ – jurnalist TVR: Surse judiciare sustin că potenţialele victime erau sunate prin intermediul unor aplicații speciale, astfel încât victimei îi apărea pe telefon un număr dintr-o altă țară străină, precum Marea Britanie, deși operatorul se afla în Chișinău, reușind să își acopere urmele.
Victimele erau convinse să investească după ce vedeau reclame-false pe rețelele de socializare, în care apăreau guvernatorul BNR, sau premierul Marcel Ciolacu. Fostul angajat de la call-center recunoaște că toţi colegii lui știau foarte bine cu ce se ocupă.
DECLARAŢIA UNUI FOST ANGAJAT LA CALL-CENTER
Sursa: newsmaker.md
Pe fiecare rând era instalat un clopoțel. Când reușeam să convingem un client să transfere bani, toată sala, formată din 100 de persoane, aplauda, de parcă am fi făcut ceva eroic. De fapt, doar am păcălit pe cineva.
În Moldova au fost reținuți 12 suspecti bănuiți de înșelăciune și spălare de bani. Prejudiciul se ridică la 1,2 milioane de euro.
Prin telefon, MARIANA BEŢIVU ofiţer de presă IGP: Am desfășurat acțuni de urmărire penală în cadrul unei operațiuni de amploare denumită „Deepfake”. Au fost desfășurate în jur de 70 de percheziții.
OFITER DE CAZ: Activitățile de urmărire penală au fost desfășurate într-o cauză penală complexă, privind săvârșirea infractiunilor de constituire grup infracțional organizat, inșelăciune, acces fără drept la un sistem informatic, efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos, falsuri materiale, falsuri în înscriere privată, uz de fals și santaj si spălare de bani.
CORNEL ARGINT – Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică: Recomandăm cu tărie atunci când avem oferte în zona financiară, foarte tentante, să fim suspicioși și să verificăm dacă această ofertă este veridică.
În România, schema este investigată în cadrul a 120 de dosare penale, în baza a 150 de plângeri depuse de persoane înșelate, cu un prejudiciu de circa 15 milioane de lei.