Pentru mulți copii din satele sărace ale României, Bacalaureatul a fost nu o teamă, ci încununarea unei lupte de ani de zile, din care au ieșit câștigători. E vorba de tinerii care pe durata liceului au făcut parte din programele de sprijin derulate de Fundația World Vision România și care au promovat examenul cu note foarte mari. Exemplul lor este dovadă că investiția în Educație poate schimba vieți și ar putea scoate România de pe harta neagră a țărilor în care analfabetismul este tot mai prezent.
Rebeca Tomoș are 19 ani și anul acesta a absolvit liceul. La Bacalaureat a luat media 9.47 și va fi studentă la Facultatea de Psihologie și Științele Educației. Tânăra provine dintr-un sat izolat de munte din Cluj, dintr-o familie fără posibilități. Șansa ei a fost să fie parte dintr-un program al Fundației World Vision, destinat sprijinirii copiilor din mediul rural.
REBECA TOMOȘ: “M-au ajutat foarte mult și prin donații și bursele lunare și întâlnirile cu toți membrii proiectului și cu mentorii noștri, chiar ne-au ajutat mult”.
Acum, visul fetei este să dea mai departe ajutorul care i-a fost oferit.
REBECA TOMOȘ: “Mi-aș dori foarte mult să lucrez ca învățătoare în zone defavorizate, pentru că acolo e foarte mare nevoie de învățători care să lase copiii să se dezvolte”.
În programul din care fac parte câteva sute de copii nevoiași din satele sărace ale României sunt incluși 150 de voluntari, care i-au ghidat pe tineri spre toate domeniile de care vor avea nevoie în viitor.
ANDREEA BUJOR, World Vision România: “Copilul trebuie să fie dintr-o familie care nu are posibilități materiale. Trebuie să fie copii care să își dorească să învețe”.
MIHAELA NABĂR – director executiv World Vison România: “Acest program se poate transforma într-unul pilot, un program care să susțină dincolo de ceea ce se învață formal la clasă, e nevoie de mult mai mult, consiliere, mentorat”.
Rezultatele acestui proiect care se derulează de 13 ani sunt încurajatoare. Anul acesta, promovabilitatea elevilor a fost de peste 80 la sută, în timp ce la nivel național, rata a fost puțin peste 60 de procente.
Pentru copiii din rural care nu fac parte din astfel de programe, realitatea este una dureroasă: 1 elev din doi este supus riscului de sărăcie, 70 la sută renunță la școală după liceu și peste 40 la sută sunt analfabeți funcționali.
Prin intermediul proiectului, tinerii din medii defavorizate au primit meditații, consiliere vocațională, ședințe de psiholgie și consiliere individuală la care altfel nu ar fi avut acces.