EXCLUSIV Piloţii români, misiuni de evacuare medicală în Bosnia şi Herţegovina

Vor ajuta şi vor salva oameni la mii de kilometri distanţă de casă, în Bosnia şI Herţegovina. Piloţii români cu 4 elicoptere IAR 330 vor avea misiuni de evacuare medicală, pentru civilii din zonă, dar şi pentru militari români şi ai Uniunii Europene. Anul viitor România preia comanda misiunii Eufor Althea în Bosnia şi Herţegovina. Iar din această misiune va face parte şi un detaşament al Forţelor Aeriene. Ce presupun astfel de misiuni şi cum se face pregătirea, aflaţi în exclusivitate dintr-un reportaj realizat de Ilinca Nazarie şi Romeo Stancu.

Cdor. Gabriel Goagă, şef secţie Planificarea Forţei, Statul Major al Forţelor Aeriene: Avem misiune în Bosnia și Herțegovina în cadrul misiunii Uniunii Europene Eufor Althea cu patru elicoptere. Este misiunea cea mai importantă, cel puțin din punct de vedere umanitar pe care o avem acolo: misiunea de evacuare medicală, atât pentru soldații Uniunii Europene prezenți în teatru, dar și pentru populația civilă. E o misiune care nu poate fi îndeplinită fără suportul echipelor medicale.  Este crucială.

Lt.cdor Aurel Dantiş, pilot IAR 330, Baza 95 Aeriană  Bacău: Atunci când ai o situaţie reală de evacuare militară trebuie să dai dovadă de o adaptabilitate rapidă şi eşti supus oarecum unui stres diferit, deoarece situaţiile reale nu se compară niciodată cu cele de la antrenament.

M.m Marius Tudoran, tehnician de bord, Baza 95 Aeriană Bacău: Avantajul nostru la elicoptere este ca suntem 3, minim 3 oameni în echipaj, şi o pereche de ochi  în plus întotdeauna este binevenită.

După 20 de ani, piloţii şi elicopterele României vor zbura din nou în Bosnia, iar pregătirea pentru aceasta misiune se va face la Baza 95 Aeriană şi asta pentru că relieful zonei este asemănător cu cel al Bosniei.

Cdor. Gabriel Goagă, şef secţie Planificarea Forţei, Statul Major al Forţelor Aeriene: Pregătirea este una complexă, deși nu este diferită de pregătirea pe care o facem pe fiecare zi. Detașamentul în sine va trebui să lucreze conjugat pe o locație, să se cunoască între ei, să dezvolte acea încredere între oameni în cadrul echipajului.

Lt. cdor. Aurel Danţiş, pilot IAR 330, Baza 95 Aeriană Bacău: Zborul peste munţi pentru piloţi este dificil, deoarece sunt mulţi factori de care trebuie să ţinem cont, începând de la condiţiile meteo variabile, întotdeauna vremea este schimbătoare la nivelul munţilor, altitudinile sunt mari, performanţele elicopterelor scad, iar noi trebuie sa fim instruiţi şi să ne adaptăm la aceste lucruri.

M.m. Marius Tudoran, tehnic de bord, Baza 95 Aeriană Bacău: Trebuie să iei în calcul de fiecare dată, în fiecare moment, ce se poate întâmpla, trebuie să fii cu un pas în faţa condiţiilor meteo.

Cdor. Gabriel Goagă: Este dificil din punct de vedere emoțional din punct de vedere al legăturii pe care o ai cu țara și cu familia în principal, dar este și recompensa pe care o ai la sfârșitul misiunii ori la sfârșitul fiecărei zi pe care ai petrecut-o acolo, că ți-ai îndeplinit misiunea, că în anumite zile ai reușit să sprijini populația sau militarii, că ai reușit să faci niște misiuni de evacuare medicală și ai reușit să salve zi viața unor persoane.

Distribuie știrea