România ar putea deveni anul acesta membră a grupului țărilor care folosesc F-35, cel mai modern avion de luptă al momentului. Programul de înzestrare a fost aprobat de Parlamentul de la București și, dacă se va semna contractul cu Lockheed Martin, așa cum a declarat ministrul Apărării, primele aparate românești ar putea fi produse în 2030. Cel mai probabil avioanele F-35 ale Forțelor Aeriene Române vor fi asamblate în uzina din Fort Worth, Texas.
Fabrica Lockheed Martin din Fort Worth este una dintre cele mai mari de acest gen din Statele Unite ale Americii. Hala în care se asamblează modernele F-35 are o lungime de 1,6 km. În fabrică lucrează peste 17.000 de oameni, care produc anual 156 de aparate F-35, cam 3 în fiecare săptămână. 18 țări, inclusiv SUA, au cumpărat până acum acest performant avion de generația a cincea. Încă două ar putea semna contractul în curând: Grecia și România. În prezent, aparatele F-35 de asamblează în 3 fabrici din Texas, Italia și Japonia.
Greg Day, director Programul F-35: Noi colaborăm cu Guvernul SUA pentru a răspunde cerererii României, care vrea să cumpere F-35. Ce pot să vă spun e că cei mai mulţi dintre cei care sunt parte a programului şi-au primit iniţial avioanele din această fabrică şi au început pregătirea piloţilor.
Piloții spun că avionul F-35 este o platformă cu foarte mulți senzori, care le ușurează enorm misiunile. Dutch a zburat 20 de ani pentru Marina Americană cu F-18 Hornet și Super-Hornet, iar acum este pilot de test pentru avionul de generația a cincea.
Theodore „Dutch” Dychman, pilot de test F-35: A fost o tranziţie foarte uşoară. Ştiindu-mi experienţa în luptă, ceea ce pot să fac, am descoperit că avionul mă ajută să fac acele lucruri mult mai uşor. Aparatul se pilotează uşor, mă ajută cu informaţii, astfel încât să pot munci mai mult ca tactician. Acelaşi lucru îl făceam şi înainte, însă aveam mult mai puţini senzori care să mă ajute.
De-a lungul timpului, presa de peste ocean a scris despre costurile uriașe ale programului și despre întârzierile înregistrare de producător. Lockheed Martin susține însă că odată cu creșterea producției, flota globală a ajuns la aproape 1000 de bucăți, și costurile de exploatare au scăzut. De exemplu, costul unei ore de zbor a scăzut la jumătate, față de cât era în 2015.
Parlamentul de la București a aprobat toamna trecută programul F-35. România ar urmă să plătească 6,5 miliarde de dolari pentru 2 escadrile, pregătirea piloților, a tehnicienilor, rachete, bombe, motoare și piese de schimb.
România vrea să intre în clubul F-35, cel mai performant avion de generația a cincea
România ar putea fi a nouăsprezecea țară membră a clubului F-35, cel mai performant avion de generația a cincea. Guvernele de la București și Washington poartă discuții pe această tema.