Frontiera din nordul ţării şi porturile de la Dunăre şi mare au devenit epicentrul traficului comercial dinspre Ucraina

O mică localitate din Suceava s-a transformat peste noapte în cel mai important nod logistic din regiune, în timp ce în porturile româneşti, zeci de nave ucrainene aşteaptă la coadă să descarce marfa.

18 Mai 2022, 20:53 (actualizat 18 Mai 2022, 20:58) Știrile TVR |

Aşa arată de câteva săptămâni intrarea în portul Sulina unde zeci de nave stau în larg. Cele mai multe trebuie să ajungă în porturile Reni și Ismail, singurele operaționale în Ucraina. Sunt însă prea mici pentru numărul mare de nave, aşa că multe vapoare sunt nevoite să aștepte.

Înainte de începerea războiului, prin portul Sulina treceau zilnic 2-3 nave. Situația s-a schimbat radical în ultimele 2 luni.

În acest moment sunt 83 de nave care aşteaptă în largul mării cu zilele până pot pleca spre porturile ucrainene Ismail şi Reni sau Giurgiuleşti în Republica Moldova, sunt nevoite să aştepte în larg câteva zile.

Un adevărat furnicar a devenit şi comuna suceveană Dorneşti, în apropierea punctului de frontieră Vadu Siret. Aici era înainte de 1990 un punct strategic, pentru transportul feroviar dinspre Uniunea Sovietică datorită liniei duble cu ecartament lat, identic cu cel din Ucraina. Acum această rută feroviară a devenit un colac de salvare pentru economia ucraineană.

Portul Constanța a devenit principala cale de acces pentru grânele ucrainene spre Europa. Operatorii lucrează în trei schimburi pentru a face faţă volumului uriaş de marfă. Dincolo de resursa umană rămâne problema infrastructurii învechite a portului. Însă acest lucru e pe cale să se schimbe.

Şi alte ţări s-au mobilizat pentru a asigura comerţul cu mărfuri ucrainene. Canada a anunţat că va trimite nave în România pentru a exporta grâul blocat din Ucraina, iar Bulgaria s-a angajat să cureţe sectorul navigabil al Dunării din zona lor, pentru fluidizarea traficului.

Source