Principalele declarații ale președintelui Klaus Iohannis:
„Ne mai despart doar câteva zile de cea mai mare sărbătoare a creștinătății, un moment în care ne dorim cu toții să fim alături de familie, de cei dragi sau să celebrăm Învierea Domnului mergând la Biserică.
În noaptea de Înviere, restricțiile de circulație vor fi ridicate, astfel încât toți cei care vor să participe la slujbele religioase să o poată face fără alte impedimente.
Sunt convins că Biserica se va organiza foarte bine, am văzut acest lucru și duminica aceasta, de Florii, astfel încât să fie evitate aglomerațiile, să se respecte distanțarea fizică și să nu se expună nimeni unor riscuri inutile.
Dragi români, haideți să fim parte a acestui efort și în noaptea de Înviere!
Esența credinței creștine este iubirea aproapelui și ce altă dovadă mai frumoasă de iubire putem da de Paști decât grija de a-i proteja pe ceilalți, respectul față de sănătatea și viața semenilor noștri?
Este deja al doilea an în care Sfintele Sărbători Pascale ne găsesc într-o situație epidemiologică dificilă, provocată de pandemia de COVID-19. De data aceasta însă, veștile sunt pozitive, iar speranțele întemeiate că vom avea evoluții din ce în ce mai bune s-au transformat rapid în certitudini. Acest lucru se datorează evident imunizării prin vaccinare.
Avem exemplele concrete ale țărilor care au vaccinat o proporție semnificativă din populație și care au reușit să inverseze radical trendul epidemiologic.
Vaccinarea cât mai multor români înseamnă mult mai puține infectări și decese, înseamnă eliminarea restricțiilor, sfârșitul pandemiei și revenirea la normalitate.
Chiar dacă și la noi statisticile indică o scădere a numărului de infectări, ceea ce înseamnă că am depășit vârful acestui val epidemiologic, nu suntem încă în punctul de a putea renunța complet la măsurile restrictive.
Este îmbucurător că măsurile de protecție mai stricte adoptate de autorități au reușit să oprească creșterea numărului cazurilor de îmbolnăviri și s-au dovedit, și de această dată, corecte, adecvate și luate la timp.
Până la acel moment în care vom stopa răspândirea virusului, trebuie să fim însă realiști și să nu ne amăgim singuri. Pandemia încă nu a dispărut. Cazurile grave de la secțiile de terapie intensivă și numărul încă foarte mare al celor care pierd zilnic lupta cu boala ne arată clar că se impune să rămânem la fel de vigilenți.
Știu că este greu, știu că de mai bine de un an am renunțat la viața noastră obișnuită, dar împreună am reușit să depășim o perioadă foarte dificilă, iar revenirea la normalitate este din ce în ce mai aproape. Trebuie să rămânem atenți în continuare, pentru a putea ține sub control pandemia până când se va vaccina un procent suficient de mare din populație.
Vaccinarea este singura cale de a pune capăt acestei pandemii și de a ne recâștiga dreptul la o viață normală, fără restricții. Stă doar în puterea fiecăruia dintre noi, așa că vă invit pe toți să vă vaccinați!
Vă mulțumesc!”
Întrebări ale presei și răspunsuri:
– (despre legea care îi scapă pe evazioniști de evaziunea fiscală, de ce nu ați întors-o la Parlament?) Legea a trecut prin Parlament, a fost sesizată CCR, care a spus că legea este constituțională, după care a fost promulgată. Acest parlament, dacă consideră că legea nu satisface cerințele Coaliției, poate iniția o îmbunătățire a acestei legi și cu bucurie voi semna și o lege care corectează eventualele erori. La momentul respectiv, ciclul se încheiase.
– (În ce măsură retragerea trupelor ruse de la granița cu Ucraina reprezintă o detensionare a situației și în ce măsură este un mod de acțiune strategică din partea Rusiei, ca în 2008, în Georgia?) Faptul că s-a încheiat exercițiul militar în Federația Rusă și trupele s-au retras, în sine este o veste bună și duce la o oarecare detensionare. Însă în același timp am aflat că foarte mult material care s-a adus acolo rămâne acolo, rămâne prepoziționat și situația rămâne în continuare tensionată. Este nevoie în continuare de foarte multă implicare, de foarte multe eforturi diplomatice, si, din partea României, noi vom face în continuare demersuri, în special la NATO, dar și la UE, pentru a crește reziliența pe flancul estic. (…) Este imposibil de spus ce va face Federația Rusă în continuare, știm că se pregătește un mare exercițiu militar pentru toamna acestui an și cu totții sperăm, ca prin măsurile care se iau și prin intervențiile pe cale diplomatică, geopolitică, să se detensioneze situația în zona Mării Negre.
– (Referindu-se la niște dosare de corupție de la Iași, unde sunt criteriile de integritate anunțate și de d-voastră și de liberali în campanie și dacă nu e prea mult pentru PNL să țină doi „penali” în funcțiile publice?) Ar fi cazul să reacționeze și PNL politic și, dacă nu o va face în următoarele zile, voi avea o discuție pe această speță. (Mai contează vocea d-voastră în PNL?) Vom vedea.
– (Există vreo legătură între expulzarea diplomatului rus și situația de la Marea Neagră?) Speța diplomatului nu are nicio legătură directă cu tensiunile din zona Mării Negre.
– (Când se va reveni la normalitate?) Revenirea la normalitate depinde de felul în care oamenii vor merge la vaccinare. Între timp, primim din ce în ce mai multe doze de vaccin și în scurt timp vom avea suficiente doze pentru absolut cine dorește să se vaccineze. Dar vaccinarea, la noi, nu este obligatorie, fiecare se vaccinează la propria inițiativă. Eu recomand tuturor românilor să meargă să se vaccineze. Este singura cale de a scăpa de pandemie. Dacă nu ne vaccinăm într-un număr suficient de mare, vom purta masca și vom avea restricții încă mult timp de-acum încolo. Dacă ne vaccinăm, vom scăpa aproape de toate restricțiile. Sper ca în final, printr-o campanie amplă pe care o pregătim, să convingem pe toți românii să se vaccineze.
– (Cum va arăta această campanie?) Guvernul pregătește o campanie amplă, vor fi implicați și artiști, și sportivi, și politicieni. Este nevoie de o acțiune foarte amplă de conștientizare și vom face aceste lucruri. Vor fi deschise noi și noi facilități și posibilități pentru vaccinare, pentru a veni noi spre cetățean, fără să așteptăm acțiuni complicate din partea românilor. Vor exista centre de vaccinare foarte accesibile, din ce în ce mai mult se va renunța la programări, la rezervări. Oamenii vor putea merge să se vaccineze, doar se vor programa pentru rapel, eu sunt optimist și cu siguranță românii vor fi de partea noastră.
– (Șeful DSU este omul potrivit la locul potrivit?) Domnul Arafat s-a implicat constant și bine de rezolvarea problemelor sale. Dar și el este evaluat periodic de ministrul de Interne.
– (Cât de bine funcționează Coaliția în depunerea PNRR?) Din informațiile mele, până la acest moment, doar Portugalia a depus PNRR, care deține și președinția rotativă. Majoritatea statelor europene nu au finalizat planurile naționale, lucrează în continuare la ele, împreună cu Comisia, ceea ce facem și noi, suntem în ceea ce se numește main-stream. Ca noi sunt majoritatea statelor europene. Este o procedură complicată, pentru că niciodată nu a existat până acum o astfel de formă de finanțare și de întocmire a unor planuri naționale de revenire dintr-o criză gravă. Fiecare stat își pregătește un plan, Comisia împreună cu Parlamentul au anumite ambiții legate de Europa verde, de Europa digitală și aceste chestiuni se negociază. Știm încă de anii trecuți, de când România a solicitat să devină stat membru, că aceste negocieri cu Comisia nu sunt simple deloc. Nici de data aceasta nu sunt simple deloc, noi suntem pregătiți și vom avea negocieri în mai multe etape, vom avea în final un plan bine finanțat și îl vom pune în practică. Coaliția funcționează foarte bine. Vom avea, în zilele următoare, noi discuții în interiorul Guvernului, în Coaliție, cu CE, care vor duce la o îmbunătățire a primului draft și, până la sfârşitul lui mai, vom avea un plan bine pus la punct, agreat cu Comisia Europeană, care atunci poate să fie depus. Termenul de sfârşit de aprilie nu a fost un termen ultimativ, a fost un termen orientativ, cum majoritatea statelor nu au finalizat Planul, este de așteptat ca, pentru aproape toți, termenul de depunere să fie întins spre sfârșitul lunii mai sau chiar mai târziu. Important nu este să-l depunem cu o săptămână mai repede sau mai târziu, important este să fie un plan realist, bine făcut, acceptat de CE și finanțabil. Și care, evident, reflectă obiectivele României, în cazul nostru.
– (Sunteți mulțumit de cum decurge depolitizarea instituțiilor guvernamentale?) Este evident că mai e mult de lucru. (…) Mă aștept la o accelerare a procedurilor și la o accelerare a procedurilor de reformare, acest lucru l-am spus și conducerii Coaliției și voi urmări cu foarte mare atenție să se întâmple aceste lucruri.
– (Dacă obiectivele PNRR nu vor fi îndeplinite, cine ar trebui să-și asume răspunderea?) Șansele sunt de sută la sută. Vom avea un plan bun, bun pentru România, acceptat de Comisia Europeană și-l vom pune în practică. Nu e niciun semn de întrebare aici. Tot felul de povești vehiculate din partea Opoziției, sunt doar povești, fiindcă dumnealor sunt supărați că sunt în Opoziție, dar planul merge înainte. (dacă planul va fi respins?) Nu există această variantă, cu Comisia se va negocia până când se ajunge la forma în care va fi implementat. Nu-i ca la examenul de Bac, unde ești admis sau respins. Este un Plan Național, nu-i o jucărică politică. Acest Plan Național reflectă obiectivele României. Comisia are propriile pretenții în ce privește obiectivele, procedurile, proiectele de investiții și complicația care apare prin durata foarte scurtă, în care trebuie implementat. Însă nu există varianta ca acest Plan Național să fie respins. El poate fi negociat repede sau mai puțin repede, în final el va exista și va fi implementat. Este cert. Discuțiile cu respins sau nerespins sunt prostii, Planul nu poate fi respins. Planul poate fi renegociat până este foarte bun.
– (Dl Cîțu ar fi potrivit pentru președintele PNL?) Președintele României nu este membru de partid și nu are cădere să se exprime asupra unor proceduri din interiorul partidelor politice. Faptul că merg împreună cu premierul la evenimente este un semnal de susținere pentru premierul Florin Cîțu, propus de Coaliție, este în interesul meu și al României, ca acest guvern să performeze, ceea ce acum și face. (…) Discuția din partid se va face în partid.
– (Intenționați ca stimulare a campaniei de vaccinare pentru categorii care nu au interes pentru călătorii?) Campania de vaccinare se face pentru oamenii care încă din proprie inițiativă încă nu sunt convinși. Cu siguranță ne vom adresa tuturor categoriilor sociale. Însă, în acelaşi timp, cred că trebuie să înţeleagă toată lumea – încurajarea vaccinării poate să meargă până acolo unde persoanele vaccinate vor putea să beneficieze de un acces mai facil în anumite zone şi persoanele nevaccinate să beneficieze şi ele de anumite măsuri. Până acum, am avut relativ puţine doze de vaccin şi a fost nevoie de o programare strictă şi pe categorii. Într-un viitor previzibil, cam pe la sfârşitul lui mai sau în iunie, vom avea suficiente doze pentru oricine doreşte să se vaccineze. Şi atunci, cu siguranţă, va apărea întrebarea „ok, dacă oricine se poate vaccina, atunci cei care se vaccinează, înţeleg nevoia acestei campanii naţionale, trebuie să simtă acest lucru şi prin anumite măsuri administrative”. Deci, este foarte posibil ca, la un moment dat, repet, atunci când vor fi suficiente doze disponibile pentru oricine, să existe o încurajare pentru cei care s-au vaccinat.
– (Care a fost argumentul pentru care România a finanțat cu 100.000 de euro presa și protestele împotriva puterii din Belarus?) Una-i una, alta-i alta. Aceste chestiuni au fost foarte bine explicate la vremea respectivă, și de mine, și de ministrul Afacerilor Externe. Noi am încurajat, împreună cu partenerii noștri, societatea civilă din Belarus și încurajăm încă o dată Belarusul pe societatea democratică.
– (Legile Justiției – ați avut o consultare cu ministrul Stelian Ion și cum priviți modificările care privesc atribuțiile d-voastră, mă refer în special la introducerea unui aviz conform din partea CSM la numirea procurorilor șefi?) Introducerea avizului conform este opozabil ministrului, și nu președintelui, e un detaliu care nu a fost bine explicat public. Președintele nu stă în niciun fel de aviz conform sau neconform, în conformitate cu Constituția. Dacă avizul CSM-ului devine conform, atunci CSM-ul va putea refuza propunerea ministrului, dar nu va putea să-l refuze pe președinte. Totuși, mi se pare un pac care trebuie bine discutat. Cum și întregul proiect trebuie mult mai bine discutat. A existat o dezbatere publică pe un proiect lucrat pe vremea ministrului Predoiu. Acel proiect a fost discutat pe larg în diferite format. Proiectul elaborat de Stelian Ion nu a fost dezbătut în aceste formate, ci a fost trimis direct CSM-ului spre avizare, ceea ce nu a corespuns nici intenției Coaliției, nici spiritului legii, drept pentru care, Coaliția a înființat o comisie de parlamentari, care, împreună cu ministrul și cu alte autorități vor analiza aceste propuneri. În Coaliție a existat o oarecare nemulțumire pentru că nu a fost consultată, lucru care între timp s-a corectat. (…) Aceste chestiuni sunt în faza de proiect. Ele vor intra în dezbaterea Parlamentului și după aceea vom vedea în ce formă vor ajunge ele. Evident că eu nu cred că atribuțiile președintelui României trebuie diminuate. Și personal nu sunt de acord cu această variantă, dar nu știu dacă va rămâne sau nu în proiect.
– România are o independență energetică destul de avansată comparativ cu majoritatea statelor europene, însă pe noi ne interesează să avem o garanție a energiei și ea să fie disponibilă pentru populație, pentru economie. Întreaga politică energetică merge spre încurajarea unor noi sectoare, care merg spre energii regenerabile, dezvoltarea unui sector serios care va folosi hidrogenul, valorificarea gazului găsit în Marea Neagră. Aceste garanții se oferă de Guvern și de Parlament.
– (Sunteți mulțumit de discuțiile de la Bruxelles gestionate de ministrul Ghinea?) Ministrul Ghinea a lucrat foarte mult cu echipa sa și s-a prezentat la Comisie pentru discuții. A prezentat acolo fix ce a fost agreat la Guvern și la Coaliție, nu un plan propriu, ci planul elaborat în mai multe luni de două guverne și de actuala Coaliție. Obiectivele României sunt foarte clare – dezvoltarea infrastructurii, a spitalelor, a școlilor, digitalizarea, transformarea verde – noi am mers pe aceste criterii importante pentru noi. Au fost incluse obiective de investiții pe care noi le considerăm importante. Negocierile cu Comisia totdeauna sunt dificile, fiindcă există pretenția Comisiei ca totul să fie făcut extrem de bine, extrem de bine explicat și vor fi mai multe discuții. Ne-am așteptat la o discuție onestă, corectă, ceea ce s-a întâmplat. Nemulțumirile unora sunt de înțeles, dar ele nu ajută cu nimic. Trebuie lucrat mai departe pe plan și lucrurile vor merge mai departe. (…) Premierul conduce Guvernul. Deci orice discuție care ține de Guvern este în responsabilitatea premierului, drept pentru care, după sărbători, premierul împreună cu ministrul Investițiilor Europene vor merge împreună la Bruxelles.
– (Ce se face în mediul rural în campania de vaccinare?) Bisericile au reacționat (n.r., la vaccinare) foarte favorabil, în sepcial reacția BOR, foarte favorabilă acestor demersuri. dar reprezentanții cultelor s-au văzut cu ministrul și au decis o abordare pro-activă, pro-vaccinare, ceea ce este în beneficiul tuturor românilor. În zona rurală lucrurile trebuie tratate foarte pro-activ, drept pentru care au fost gândite deja campanii care merg deja la fața locului. Am fost și eu la o acțiune de centru mobil, deschis în Afumați, și reacțiile au fost foarte pozitive. Față de o evaluare de 100 de persoane vaccinate pe zi, au fost vaccinate 200 de persoane. Oamenii se lasă convinși dacă te duci spre ei, vom avea mai multe centre mobile, echipe mobile, vom merge la mari firme, care vor să-și vaccineze un număr important de personal, și din industrie, și din Horeca și sunt convins că vom avea succes.
– (Când va fi ridicată starea de alertă?) Starea de alertă va fi ridicată atunci când specialiștii ne spun că putem să continuăm și fără măsurile speciale. Trebuie să ne vaccinăm, să scadă nr de persoane infectate, nr de persoane din ATI și foarte important – îmi doresc foarte mult să scadă, mult, mult, nr de decese.
– (Certificatul verde) Nu am fost reticent față de ideea unui certificat, ci față de ideea unui pașaport discriminatoriu de vaccinare. Nu putem face o discriminare pe baza vaccinării, nu putem împărți cetățenii în 2 categorii: unii să meargă în concediu, alții să nu meargă. Sunt cdrepturile garantate pentru toată lumea. Însă acest certificat poate fi folosit pe motive medicale. dacă vreți să mergeți într-o țară în concediu și aveți certificatul, probabil că puteți intra acolo fără alte formalități și fără carantină. Pe de altă parte nu putem să folosim astfel de certificate pentru a îngrădi, de exemplu, libertatea de circulație. dacă o persoană nu are acest certificat, nu i se poate spune că n-are voie să călătorească în Europa. Are voie, dar va trebui să respecte restricțiile în vigoare din statul respectiv. Nu existența certificatului este problematică, ci felul cum îl folosim. Să îl folosim pentru motive medicale, dar să nu facem din el un instrument al discriminării. (despre concerte) Lucrurile vor fi analizate foarte atent și ne vom exprima asupra acestor chestiuni.
–––––––––––––––––––––––––––––-
Membrii Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) s-au reunit marţi, sub conducerea preşedintelui Klaus Iohannis, pe ordinea de zi a reuniunii fiind incluse subiecte privind starea de securitate în regiunea Mării Negre şi implicaţiile pentru România, precum şi încheierea misiunii NATO Resolute Support din Afganistan.
Știre în curs de actualizare.
CUVINTE CHEIE
Articole pe aceeaşi temă