Noul mers al trenurilor intră în vigoare duminică şi aduce modificări importante. Companiile feroviare anunţă că vor circula cu viteze mai mari pe rutele principale, dar vor păstra neschimbat preţul biletelor. Sindicaliştii din calea ferată avertizează însă: în lipsa investiţiilor, există riscul ca trenurile să se strice şi mai des, dacă vor fi suprasolicitate.
Cea mai importantă modificare din noul mers al trenurilor e pe ruta București-Constanța. Trenurile companiei de stat vor parcurge 24 de curse dus-întors pe zi, de aproape două ori mai multe decât erau până acum.
ADRIAN VLAICU, purtător de cuvânt la CFR Călători: Acest lucru se realizează prin optimizarea opririlor la unele trenuri, dar și prin creșterea vitezei de circulație. Spre exemplu, Trenurile Regio și Regio Expres mergeau cu o viteză de 120 de km pe oră, vor merge cu aproape 150 de km pe oră, parte din ele. Trenurile Inter Regio vor circula în continuare cu viteza de 160 de km pe oră. Nu sunt afectați timpii de pregătire, atât pentru garnituri, cât și pentru locomotive, timpii de odihnă ai personalului.
Trenul „Prietenia”, București-Chișinău, va fi repus în circulație. Și pe relația cu Ungaria vor fi introduse mai multe curse. Sindicaliștii avertizează că locomotivele și vagoanele sunt vechi și se pot strica mai des, dacă vor fi suprasolicitate.
MAXIM RODRIGO, președinte Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România: Riscurile sunt foarte mari pentru că materialul rulant este vechi. Datorită uzurii și folosirii lui mai mult, se va defecta și nu sunt bani pentru reparații. Practic vom rămâne pe parcursul anului fără materialul rulant necesar.
Modificarea circulației trenurilor apare în contextul în care traficul feroviar crește, în medie, cu o pătrime, în perioada Sărbătorilor de iarnă.
Și companiile private de transport feroviar au anunțat pe site-urile proprii că modifică mersul trenurilor începând cu data de 12 decembrie. Pentru moment, prețurile biletelor rămân neschimbate.
Așteptările călătorilor sunt însă mai mari de la responsabilii din domeniu.
Autoritățile au în plan investiții pentru modernizarea căii ferate.
ADRIAN PINTEA, director general CFR Infrastructură: În 2021 depășim 100 de km. Sigur că este puțin. Dar, dacă menținem acest trend și beneficiem și de o finanțare corespunzătoare, la anul ne propunem să depășim 200 de km.
Noul mers al trenurilor va fi valabil până anul viitor, pe 10 decembrie.