O bere, o prăjitură, preţuri promoţionale sau pur şi simplu bani: în SUA apar tot mai multe iniţiative de acest fel menite să-i convingă pe cei reticenţi să se vaccineze împotriva COVID-19, relatează AFP, preluată de Agerpres.
Circa 145 de milioane de americani, reprezentând 56% din populaţia adultă a SUA, au primit cel puţin prima doză de vaccin. Dar numărul zilnic al dozelor administrate scade, aşa că autorităţile încearcă să-i convingă pe cei sceptici sau indiferenţi faţă de vaccinare, preşedintele Joe Biden anunţând marţi obiectivul ca până pe 4 iulie, Ziua Naţională a SUA, măcar 70% dintre adulţi să primească cel puţin prima doză de vaccin anti-COVID-19.
Pentru atingerea acestui obiectiv, guvernul federal, statele, colectivităţile şi numeroase companii îşi multiplică stimulentele. Joe Biden a anunţat de asemenea colaborări cu societăţi importante, precum supermarketurile, pentru ca acestea să le ofere promoţii clienţilor care vin să se vaccineze în centre de vaccinare amenajate în astfel de magazine. Reduceri de preţuri la bilete pentru meciuri sunt de asemenea avute în vedere, în parteneriat cu marile ligi sportive.
Mai multe state din componenţa SUA au lansat şi ele iniţiative pentru a-i atrage pe cei refractari faţă de vaccin. De pildă, guvernatorul din New Jersey, Phil Murphy, le-a promis o bere gratuită tuturor celor cu vârste de peste 21 de ani care se vaccinează, în cadrul programului denumit ”O doză şi o bere”, care va funcţiona până la sfârşitul lunii.
O iniţiativă similară a fost anunţată de primarul Washingtonului, Muriel Bowser, dar promoţia este limitată pentru numai câteva ore în cursul zilei de joi şi se va aplica într-un singur centru de vaccinare.
Lanţul de gogoşerii şi cafenele Krispy Kreme le-a promis o prăjitură gratis tuturor celor care prezintă certificatul de vaccinare, ofertă valabilă peste tot în ţară până la sfârşitul anului, iar promoţia pentru luna mai cuprinde şi o cafea gratuită.
Krispy Kreme a venit cu o ofertă şi pentru angajaţii săi, care dacă se vaccinează vor avea patru ore liber de la serviciu, facilităţi asemănătoare fiind oferite şi de alte companii americane, într-o ţară unde nu toţi salariaţii beneficiază de concedii plătite.
Administraţia Biden a anunţat luna trecută şi facilităţi fiscale pentru întreprinderile mici şi mijlocii care le oferă un concediu plătit angajaţilor pentru a se vaccina şi a-şi reveni în urma posibilelor efecte secundare ale vaccinului.
Cea mai bună motivaţie rămâne însă banul. Astfel, guvernatorul din Maryland, Larry Hogan, a anunţat luni că angajaţii din sectorul public vor primi 100 de dolari dacă se vaccinează, ofertă care este retroactivă şi va fi valabilă un an şi jumătate. Însă aceia care încasează banii după prima doză de vaccin şi nu se mai prezintă la a doua doză vor trebui să restituie banii.
Şi în Virginia de Vest guvernatorul Jim Justice le oferă bonuri valorice de 100 de dolari în schimbul vaccinării celor cu vârste între 16 şi 35 de ani, o grupă de vârstă mai reticentă faţă de vaccinare.