#PeDatorie. Clientul ideal vs clientul de care fug băncile

18 Mai 2021, 08:03 (actualizat 18 Mai 2021, 08:19) |

Pe timp de pandemie, în 2020, anul cu cea mai mare nesiguranţă economică şi cu cele mai multe temeri din istoria recentă, anul în care lumea a stat în loc pur şi simplu, în care mulţi oameni au rămas fără joburi, românii au luat mai multe credite decât în 2019, care poate fi considerat un an de exuberanţă economică! Adică am fost, paradoxal, mult mai optimişti în privinţa viitorului nostru.

Aşa că, dacă tot vrem atât de multe credite, că popor, măcar să vă ajut să alegeţi bine. Şi o să vă spun cum ne văd băncile pe noi, clienţîi. E foarte simplu, suntem împărţiţi în două categorii mari şi late.

Clienţii de care băncile fug, adică pe care nu îi vor, şi clienţii pe care băncile îi iubesc şi le-ar da credit oricând cu dragă inimă. Şi o să le explic pe fiecare în parte, că să vă puteţi da seama în ce categorie vă aflaţi. Dar pentru asta, trebuie să înţelegem la ce se uită o bancă atunci când ne evaluează, când verifică dacă suntem destul de buni să luăm un credit sau nu.

De exemplu, banca e interesată dacă avem sau nu proprietăţi pe numele nostru, dacă locuim în chirie, cu părinţîi sau în casa altcuiva. Şi veniturile pe care le obţinem sunt extraordinar de importante. Dacă suntem salariaţi, pensionari, avem venituri fixe sau variabile, de unde provin ele şi cât de previzibile sunt. Pentru că trebuie să avem de unde să returnăm împrumutul. Tocmai de-aia, şi compania la care lucrăm e evaluată, nu numai noi. Pandemia ne-a arătat că unele domenii sunt mai riscante când vine vorba de oprit activitatea sau dat oameni afară. Şi familia e importantă. Dacă suntem căsătoriţi, dacă avem copii şi bineînţeles responsabilităţi. Şi nu mai puţîn important, istoricul de credit. Dacă am mai luat împrumuturi şi le-am achitat la timp, dacă avem restanţe, dacă suntem client conştiincios, în general.

Iar lista de criterii este chiar mai lungă, dar astea sunt cele mai importante, şi de care trebuie să ţinem cont. Şi aşa ajungem să ne dăm seama dacă suntem unul dintre acei clienţi de care băncile fug. Iar pentru asta nu trebuie să bifăm toate semnele de alarmă, e de ajuns şi unul singur. De exemplu, suntem clar nebancabili, adică nu primim un credit, dacă nu avem venituri stabile sau nu le putem demonstra. Nu avem contract de muncă sau avem unul pe un termen foarte scurt, ori că zilieri. Sau avem venituri, dar sunt foarte mici. Cu mai puţin de 1500 de lei pe lună, e foarte greu să obţii un credit. La fel, băncile vor fi foarte reticente dacă suntem supraîndatoraţi. Adică avem deja împrumuturi, iar ratele reprezintă mai mult de 40% din veniturile noastre totale.

Pentru că le e clar că dacă ne îndatorăm şi mai mult, ne mai rămân prea puţini bani să mai şi trăim, aşa că vom alege între rată şi mâncare. Iar alegerea e simplă. Şi dacă avem deja împrumuturi, e extrem de important să fim cu toate ratele la zi. Adică să nu avem sume neplătite sau întârzieri mari. Iar următoarele categorii de clienţi pe care băncile nu îi vor, pot fi puţîn surprinzătoare. Sunt pensionarii şi femeile aflate în concediu de creştere a copilului. Adică exact persoanele care au un venit fix, sigur, şi mai e şi plătit de stat, nu de un patron. Aşa că am rugat-o pe Irina Chiţu să ne explice acest paradox în materialul video.

Dar şi noi trebuie să fim responsabili, şi să căutăm un credit doar dacă avem încredere în veniturile noastre viitoare. Şi aşa ajungem la acei clienţi pe care orice bancă şi-i doreşte. Aici e mult mai simplu. Dacă eşti tânăr, ai familie, un job stabil într-un domeniu sigur, salariul mare, studii superioare, ai mai avut credite şi ai plătit totul la timp, eşti clientul perfect şi orice bancă ar vrea să îţi dea bani împrumut.

Dar sunt curios cum vă evaluaţi voi. Sunteţi clientul perfect, sau nu? Şi dacă aţi luat recent un credit, cum a decurs experienţa? Ne găsim pe facebook şi instagram, că de obicei.

O analiză de Daniel Coman

Source

Distribuie știrea