Piața de comerț online în România, un domeniu de miliarde de euro

Aproape 10 miliarde de euro, la atât este evaluată piaţa de comerţ online în România, potrivit unor surse. Oricum, suntem campionii Europei Centrale şi de Est la acest capitol.

Este un domeniu despre care merită discutat, pentru că are lumini și umbre. Cifra de afaceri mari, jucători mari însă nu totul este roz. Compania Elefant Online S.A., care deține magazinul Elefant.ro, i-a anunțat pe investitorii săi de pe Bursa de Valori București că a introdus pe rolul Tribunalului București, Secția a-VII-a Civilă, o cerere de deschidere a procedurii generale a insolvenței.

Compania și-a exprimat intenţia de a propune un plan de reorganizare, cu menţinerea dreptului de administrare a propriei activităţi. Ei, bine, această companie, cândva și cu magazine fizice în multe centre comerciale, este acum în această situație. Acum șase luni, bătuse palma pentru a fi preluată. Potrivit ecnomica.net, în luna mai a anului trecut, Elefant ajunsese la o înțelegere pentru a fi preluat de către evoMAG, un alt jucător important pe această piață. Tranzacția însă a căzut la finalul anului trecut, când Elefant Online S.A. a anunțat investitorii că preluarea să de către evoMAG a fost anulată. Iar acum insolvență. Poate părea surprizator însă nu este.

Domeniul comerțului online este extrem de competitiv. Vorbim despre o piață de miliarde de euro, cu creșteri de la an la an și de 49% dacă mă gândesc la 2020 de exemplu. Iar unde sunt bani, există și concurență. Și nu degeaba pentru că vorbim de 10 milioane de români care au făcut anul trecut macar o comandă online.

Această piață este dominată de câțiva mari jucători: Emag, FashionDays, Altex, EvoMAg, ca să dau doar câteva exemple. Însă aceste companii vor avea anul acesta de înfruntat concurenta serioasa venită din afară. Potrivit analizei realizate de MerchantPro, citat de Agerpres, în ceea ce priveşte trendurile majore care vor influenţa piaţa în 2024, experţii în domeniu punctează concurenţa în permanentă creştere, în special de la concurenţi internaţionali puternici, în special branduri din Uniunea Europeană (UE) sau, recent, jucătorii din zona non-UE, precum Shein sau Temu, a căror ascensiune este accelerată la nivel global.

Acești jucători din China vor să rupă o parte din miliarde noastre pe care le cheltuim online anual. Vor reuși, de văzut. Cert este că domeniul comerțului online este important pentru economia românească.

Gândiți-vă la sutele de mii de angajați care lucrează în marile companii, firmele de curierat, de logistică și așa mai departe. Noile companii care vor cota de piață, două am amintit deja, vor pune presiune pe prețuri, ceea ce e bine pentru noi consumatorii, însă să nu uităm că nu creează locuri de muncă local.

Distribuie știrea