Premieră în învăţământul românesc. Râşnovul este prima localitate din ţară care beneficiază de un manual de istorie locală, conceput special pentru copii. Cartea, plină de ilustraţie, jocuri și rebusuri, se adresează elevilor din clasele I-VIII. Primii elevi au primit noile manuale chiar în Cetatea Râşnov.
Acest băiat călare cică ar fi urcat până aici pe Dealul Cetății și s-a uitat de jur împrejur și a văzut trandafiri.
Prima ora de istorie locală a Râșnovului s-a desfășurat într-un cadru natural superb, la cetatea din localitate, care se numea în trecut Rozenau, de la trandafirii care înfrumusețau locul. Lângă zidurile cetății medievale, elevii au primit și manualul de istorie locală mai puțin obișnuit. Istoricul Nicolae Pepene, autorul cărţii, a creat practic două manuale, unul pentru copiii de școală primară și unul pentru gimnaziu.
Mi se pare distractiv, avînd jocuri, diferite lucruri interactive. Nu cred că te poți plictisi cu un așa manual…
Nicolae Pepene, istoric: L-am gândit cum mi-ar fi plăcut mie la vîrsta lor să am un manual de istorie. Nu doar de istorie locală. De istoria României sau istoria universală. Adică, foarte prietenos, cu anumite jocuri, cu anumite provocări. Mai puține lucruri de memorat. Și mai multe lucruri care să-i facă să gândească. Să înțeleagă ce este istoria.
Elevii au aflat informații interesante despre localitatea în care trăiesc și au primit deja prima temă pentru acasă.
Nu știam că numele de Rosenau vine de fapt de la niște trandafiri sălbatici. De la măceși. Probabil ar fi fost interesant să aflu asta cînd eram mai mică.
Adina Stanciu, profesor de istorie, Școala Gimnazială „Peter Thal” Râșnov: Asta este un real ajutor pentru noi. Ei sunt interesați de istoria lor locală, iar auxiliarele acestea sunt foarte utile pentru oră. Este o evadare din programa școlară obișnuită și o adaptare la realitatea zonei și a localității.
Mihai Dragomir, președinte Asociația Mioritics: E un model pe care noi vrem să-l testăm aici, la Râșnov, pentru că nu există la nivel național un sistem prin care copiii pot învața istoria locală.
Asociația care a inițiat proiectul a propus să îl extindă și în alte localități din țară.