Viitorul sută la sută electric decis de Parlamentul European pentru industria auto îi îngrijorează pe producătorii din România. Constructorii avertizează că mulți clienți nu își vor permite să cumpere autoturisme electrice și cer autorităților programe care să încurajeze achiziţia mașinilor prietenoase cu mediul. Și dealerii auto susțin că interzicerea din 2035 a mașinilor noi pe benzină și motorină ar încuraja vânzările de vehicule la mâna a doua.
Constructorii auto europeni vor fi obligați să vândă doar mașini electrice. Asta dacă Parlamentul European va ajunge la un acord cu statele membre pentru interzicerea comercializării mașinilor noi cu motoare termice, din 2035. Măsura, care are ca scop reducerea poluării, stârnește deja îngrijorarea producătorilor auto din România. În acest scenariu, ar mai vinde autoturisme pe benzină și motorină doar în afara Uniunii Europene.
Reprezentații industriei susțin că autoritățile europene vor trebui să ajute uzinele să înlocuiască liniile de producție. Dar și pe clienți, cu programe care să stimuleze achiziția autoturismelor electrice. Dealerii avertizează că măsura va încuraja și mai mult comerțul cu mașini la mâna a doua.
Mașinile cu motoare electrice sunt mult mai scumpe decât mașinile cu motoare termice. Iar clasa de mijloc nu va avea nicio șansă să-și achiziționeze mașini de 30.000-40.000 de euro. Vor avea doar o singura opțiune de a achiziționa mașini cu motoare electrice de clasa A, adică foarte mici. Cu siguranță când ne vom apropia de 2035 mașinile second hand cu motoare termice vor avea o mare căutare.
Deși înmatriculările de mașini electrice sunt în creștere, mulți clienți sunt reticenți să le cumpere din mai multe motive. În primul rând, nu avem infrastructura de curent.
Constructorii au și acum probleme cu aprovizionarea cu unele componente, precum microcipurile. Iar livrările durează mai mult decât înainte de pandemie. Mai nou, unele uzine acordă prime pentru plecările voluntare ale unor lucrători.
„Nu este vorba de restructurări. Pentru a îmbunătăţi competitivitatea în cadrul întreprinderii se fac aceste plecări, ciclic, la câţiva ani, aceste plecări voluntare. Sunt zone în care se fac şi robotizări, trebuie şi o reconversie profesională.”
De altfel, odată cu majorarea timpilor de livrare a vehiculelor noi, au crescut și prețurile mașinilor rulate, după unele estimări chiar și cu peste 10%.