Comisia Europeană a propus la începutul lunii noiembrie un plan de acţiune pentru a consolida apărarea cibernetică.
Hodges, care a comandat forţele armate ale SUA din Europa între 2014 şi 2017 şi a pledat mult timp că infrastructura civilă este un pilon esenţial al strategiei militare, susţine că protecţia cibernetică este la fel de importantă ca sistemul de apărare antirachetă pentru a securiza porturile germane de la Marea Nordului.
Rusia şi-a sporit recent atacurile asupra infrastructurii de comunicaţii şi de electricitate din Ucraina, iar în octombrie a atras atenţia că „infrastructura parţial civilă” poate fi o ţintă legitimă pentru un atac de răspuns asupra ţărilor care ajută Ucraina, invadată în februarie.
„Bremerhaven şi Hamburg sunt, de fapt, cele mai importante porturi maritime de care depinde Alianţa, inclusiv pentru echipament militar, nu doar pentru mărfuri comerciale”, a spus Hodges.
El a reamintit de un atac cibernetic din 2017, numit NotPetya şi pus pe seama Rusiei, care a avut ca primă ţintă Ucraina, dar apoi s-a răspândit rapid în reţelele multinaţionalelor cu operaţiuni sau furnizori în estul Europei. Gigantul danez de transport naval Maersk a spus că atacul a produs întreruperi ale sistemelor sale informatice din întreaga lume, astfel că grupul a pierdut urma mărfurilor sale.
„Atunci mi-am dat seama cât de vulnerabili suntem. Dacă nu am putea folosi Bremerhaven, atunci ar fi foarte greu pentru SUA să-şi consolideze şi să îşi îndeplinească rolul din planurile de operaţiuni”, a declarat Hodges, citat de Agerpres.
În acest context, el a subliniat că decizia Germaniei de a permite companiei chineze COSCO Shipping Holdings Co. Ltd să cumpere o parte din acţiuni la terminalul din Hamburg, cel mai mare port al ţării, a produs „multă nelinişte, deoarece odată ce ei (China – n.r.) ajung acolo, sunt în interiorul ecosistemului portului”.
Hodges a spus că porturile sunt esenţiale pentru transporturile militare ale aliaţilor, „aşa că este o problemă să ştim că China ar putea influenţa sau perturba activităţile la o infrastructură critică de transport”.
Ministerul german al Apărării a refuzat să comenteze îngrijorările lui Hodges privind securitatea. Operatorul portului Hamburg, HHLA, a spus că analizează constant software-urile, instrucţiunile şi metodele pentru a identifica şi elimina slăbiciunile cât mai repede posibil.
Conform Ministerului chinez de Externe, cooperarea dintre China şi Germania este o chestiune care ţine de cele două ţări, iar părţile terţe „nu au dreptul să se amestece şi să intervină”.