Românii cumpără tot mai multe mașini electrice, însă infrastructura verde încă lasă de dorit. Avem nevoie de încă 30.000 de stații de încărcare spune chiar Comisarul European pentru Transporturi. Adina Vălean a depus la Comisia Europeană 5 proiecte care ar putea atrage fonduri și ar putea îmbunătății situația.
De cealaltă parte, Ministrul Dezvoltării, Adrian Vestea susține că 14.000 de stații ar putea apărea până în 2026, potrivit Planului Național de Redresare și Reziliență.
Numărul românilor care au ales să-și cumpere o mașină electrică în acest an este în creștere cu 5 % față de cel de anul trecut, susține Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile
Dan Vardie, președintele Consiliului de administrație Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA): Estimarea noastră este, pentru până la finalului 2023 în jur de 15.000 de mașini total electrice. După părerea noastră, în 2030 se vor vinde în jur de 200.000 de autoturisme, din care 68% vor fi electrice.
Oficialii Asociației susțin că, în 2025, prețul unei mașini electrice ar putea fi la același nivel cu cel al mașinilor cu motoare termice.
Deși numărul înmatriculărilor mașinilor electrice crește, infrastructura verde lasă de dorit. În România, sunt puțin peste 1000 de stații de încărcare. Oficialii promit schimbări până în 2026.
Adrian Veștea. Ministrul Dezvoltării: Prin PNRR sunt mai multe componente. Unele se adresează transportului public. Vor exista stații de încărcare, de asemenea vor fi autobuze, microbuze. Avem oportunitatea de a implementa la nivelul tuturor unităților administrativ teritorial 14.000 de stații.
În plus, producătorii de mașini electrice au probleme multiple, din cauza războiului din Ucraina și a pandemiei din anii trecuți.
Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi: În momentul de față bateriile, care reprezintă o buna parte din costul unei mașini electrice sunt în mică măsură produse în UE. Ele sunt în competiție cu produse puternic subvenționate în China, sau cu alt tip de combustibili subvenționați în SUA. Recent am reușit să deblocam o situație care de la 1 ianuarie ar fi devenit costisitoare pentru mașinile electrice din Europa, ar fi urmat o taxă de 10% pentru bateriile importate din Marea Britanie.
În acest moment, 40% dintre mașinile din UE sunt electrice, iar în țara noastră ponderea este de 11%.