Directorul CFR Călători dă vina pentru ce s-a întâmplat la Galați pe subfinanțarea cronică din ultimii 30 de ani a sistemului căilor ferate. Și sindicaliștii acuză lipsa investițiilor – avem locomotive de peste 40 de ani, care accelerează necontrolat. Conducerea Ministerului Transporturilor spune că a dat drumul la achiziții, iar primele trenuri noi, electrice, vor veni până la finalul anului viitor.
Nu s-a mai investit nimic în calea ferată de peste 10 ani, iar acest lucru are consecințe tragice. Și directorul CFR Călători, și sindicaliștii acuză subfinanțarea cronică a sistemului feroviar.
Traian Preoteasa, directorul general CFR Călători: „Îmi voi asuma acțiunea sau inacțiunea oricărui angajat al CFR Călători, constatată de către organele de cercetare și care ar fi putut duce la evitarea acestei drame ce a cauzat decesul colegei noastre. Nu îmi pot asuma, însă, subfinanțarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani!„
De cealaltă parte, politicienii care ar fi trebuit să asigure finanțarea dau vina unii pe alții. Promit însă că în 2025 vom avea pe calea ferată primele 37 de noi trenuri electrice de la compania franceză Alstom.
Contractul a fost semnat anul trecut, iar primul prototip ar intra în teste în perioada următoare.
„Înnoirea parcului este singura modalitate prin care putem să aducem o calitate superioară transportului de călători și, bineînțeles, să evităm accidente nefericite precum cel de ieri. Pe de altă parte, acționăm și în zona de infrastructură, pentru că o infrastructură de slabă calitate poate să defecteze materialul rulant nou„, a declarat pentru Știrile TVR Ionuț Săvoiu, secretar de stat Ministerul Transporturilor.
Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor: „În cele 8 luni în care am fost ministru, am pus peste 400 de milioane de euro în PNRR pentru material rulant nou sau modernizat, adică locomotive și vagoane. Atât de mult – 20-30 de ani de degradare s-a adunat încât e nevoie de o injecţie de capital pentru că ordinul de mărime al investițiilor de care e nevoie în domeniul feroviar este cam acesta – de miliarde de lei, dacă vreți, sau chiar de euro anual, într-un program multi-anual.„
Ministerul Transporturilor susține că are în procedura de achiziții alte 62 de trenuri electrice noi.
De asemenea, instituția vrea să reia licitația pentru 12 trenuri pe hidrogen pentru liniile neelectrificate.
CUVINTE CHEIE
Articole pe aceeaşi temă