O serie de controverse s-au iscat după simularea Evaluării Naţionale la matematică. Subiectele au fost mult prea grele, s-au plâns elevii, dar și părinții, însă Ministerul Educației consideră că au fost subiecte adaptate unui examen naţional. Profesorii de matematică spun şi ei că aceasta este formula ideală, un nivel de dificultate ridicat la câteva puncte, pentru a putea face o diferenţă reală între elevi.
Proba de matematică a avut cerințe mult prea grele, s-au plâns unii elevi, dar şi părinţi. Ar fi fost de nivel olimpic sau pentru cei care fac meditaţii. Opiniile nu sunt împărtăşite şi de profesorii de matematică.
Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul Andrei Şaguna din Braşov: Per ansamblu, subiectele au fost bine gândite. Au fost probleme de la nivel de dificultate foarte foarte scăzută, corespunzător clasei a II-a, a III-a, până la dificultate mai sporită, doar două-trei subpuncte maximum. Într-adevăr, îţi trebuie o pregătire suplimentară, dar nu neapărat meditaţii, adică să lucrezi în plus acasă. Un elev bun putea lua peste nota 9.
Problemele de geometrie au fost cele care vor face diferenţa între cei bine pregătiţi şi cei care mai au de muncit. Rombul sau raportul dintre ariile a două triunghiuri au fost considerate cerinţe dificile.
Marian Staș, expert în Educaţie: Astea sunt într-adevăr subiecte cinstite, de probă de matematică aşa cum se cuvine. Ceea ce s-a întâmplat acum la proba de matematică înseamnă aşa: ieşirea din negare a comunităţii profesorilor de matematică şi punerea pe masă a unor subiecte oneste, corecte, cinstite, sigur nu uşoare, dar nu de olimpiadă, cu siguranţă, în mod cert nu sunt de olimpiadă.
Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul Andrei Şaguna din Braşov: Aş zice doar de 5b, care a fost mai dificil. Subpunctul 6 mie nu mi s-a părut, problema aceea 6b nu mi s-a părut foarte dificilă, dar era interesantă. Şi totodată şi subpunctul 4b nu a fost foarte simplu, dar nici foarte complicat. Cel mai dificil, după părerea mea, a fost 5b, un subiect deosebit care să departajeze copiii foarte buni de buni. Cu alte cuvinte, n-aş dori ca, şi e foarte bine ce s-a întâmplat, ca mediocritatea să se răsplătească cu peste nota 9.50. Nu-i normal.
Iulian Cristache, președinte Federația Părinților: Punctul de vedere al unor părinţi spun că nu este în regulă, pentru că sistemul nu te pregăteşte astfel încât să poţi să accesezi şi astfel de subiecte de dificultate de la mediu în sus. Ceea ce eu nu sunt de acord, pentru că avem nevoie de departajare la Evaluarea Naţională.
Aproape 24.000 de elevi au absentat de la simularea Evaluării Naţionale, în condiţiile în care notele nu se trec în catalog. Adevăratul examen de Evaluare Naţională începe pe 25 iunie.