Sute de mii de şoferi aşteaptă să fie despăgubiţi sau să îşi primească diferenţa de primă, la 10 luni de la falimentul Euroins

Sute de mii de şoferi aşteaptă şi acum, la 10 luni de când Euroins a intrat în faliment, să fie despăgubiţi sau să îşi primească diferenţa de primă. Autorităţile nu pot estima în cât timp se vor face plăţile restante, care depăşesc, numai în cazul acestei companii, 2,2 miliarde de lei. Pentru perioada următoare sunt aşteptate şi modificări legate de legislaţia din domeniu, care ar putea creşte tarifele, în cazul unor şoferi, chiar şi cu 20%.

În cele zece luni de când Euroins a dat faliment, statul a decontat aproape 31 de mii de cereri, în valoare de peste 255 de milioane de lei. Adică mai puţin de 15% din totalul cererilor depuse atât pentru acordarea despăgubirilor, cât şi pentru acordarea diferenței de primă.

Din estimările făcute de autorităţi, Fondul de Garantare a Asiguraţilor mai are de dat peste 2,24 mld lei, atât pentru despăgubiri daune, cât și restituiri de prime. Peste 98% din bani vor merge în direcţia despăgubirilor de daune.

Sorin Mititelu, vicepreşedinte al ASF: Există două limitări la Fondul de Gareantare a Asiguraţilor. Este una operaţională dată de capacitatea de procesare şi este una financiară reprezentată de fondurile necesare pentru efectuare plăţilor. Am identificat soluţii pentru creşterea capacităţii de procesare. Avem în vedere posibilitatea unei externalizări procesului de evaluare a dosarelor.

Ieşirea din piaţa RCA a celui mai mare jucător a atras, în unele cazuri, chiar şi dublarea primelor la poliţele de asigurări obligatorii auto. Şi, deşi statul a intervenit şi a plafonat tarifele, poliţa RCA s-a scumpit din decembrie 2023 şi până în prezent cu cel puţin 50 de lei. Asta, în cazul unui şofer de 43 de ani, care are permis de aproape două decenii, timp în care nu a avut niciun accident şi conduce o maşină cu o capacitate cilindrică de 1.8.

Mădălin Roşu – preşedintele BAAR: Euroins ca şi City au provocat nişte turbulenţe în tot mecanismul ăsta, atât la nivel naţional, cât şi la nivel internaţional, iar volumul de despăgubiri pe care piaţa de asigurări trebuie să îl plătească este incredibil de mare, iar lucrurile astea afectează şi pun presiune şi pe prima de asigurare şi pe indicatorii financiari.

Iar preţul asigurării de răspundere civilă auto va continua să crească.

Răzvan Pavel – consultant pentru companii şi brokeri de asigurare: Preţurile în tot ce înseamnă zona de asigurări sunt oarecum volatile. Sunt legate de costurile de despăgubire. Au variaţii destul de mari de la o lună la alta. Sunt forţaţi de piaţă în sensul în care costurile de manoperă cresc, costurile cu energia electrică cresc.

Perioada următoare nu aduce doar scumpiri, ci şi modificări legate de legislaţia din domeniu. Astfel, poliţa RCA ar putea fi suspendată pentru o perioadă de cel puţin o lună, firmele de asigurare ar putea fi obligate să accepte plata în rate – chiar și lunare, iar polițe RCA nu ar mai putea fi încheiate pe o perioadă de o lună.

Variantele disponibile fiind doar pe 3, 6 sau 12 luni.

Distribuie știrea