Românii descoperă gustul călătoriilor cu avionul. Transportul aerian de pasageri din România a înregistrat o creștere semnificativă în prima jumătate a anului 2024, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS).
În primele șase luni ale anului, numărul total de pasageri care au utilizat serviciile aeriene a ajuns la 11.839.500, marcând o creștere de 4,9% față de aceeași perioadă a anului precedent, când au fost înregistrați 11.287.100 de pasageri. Această creștere reflectă o tendință continuă de utilizare tot mai frecventă a transportului aerian, nu doar pentru distanțe lungi, dar și pentru rute medii și scurte.
România, cu cele 17 aeroporturi internaționale ale sale, continuă să fie un nod important pentru transportul aerian din regiune.
Cele mai aglomerate aeroporturi din țară au fost, așa cum era de așteptat, Aeroportul Henri Coandă-București, care a gestionat 3.717.600 pasageri îmbarcați și 3.665.400 pasageri debarcați, urmat de Aeroportul Avram Iancu-Cluj-Napoca, cu 740.800 pasageri îmbarcați și 707.900 debarcați, și Aeroportul Internațional Iași, cu 536.500 pasageri îmbarcați și 519.800 debarcați.
În ceea ce privește transportul internațional de pasageri, cele mai populare rute au fost către și dinspre Londra Luton, cu 513.299 pasageri debarcați și 522.488 pasageri îmbarcați. Alte destinații populare au inclus Milano Bergamo, Munchen, Paris Beauvais și Bruxelles Charleroi.
Italia a fost principala țară de origine pentru pasagerii care au debarcat în România, cu un total de 1.096.675 de pasageri. Alte țări de origine semnificative au fost Regatul Unit, Germania, Spania și Franța.
În ceea ce privește țările de destinație, Italia a fost din nou în fruntea clasamentului, cu 1.123.010 pasageri care s-au îmbarcat din România, urmată de Regatul Unit, Germania, Spania și Franța.
În segmentul transportului aerian intern, Aeroportul Henri Coandă-București a dominat piața, gestionând aproape jumătate din numărul total de pasageri îmbarcați (49,7%). Aeroportul Avram Iancu-Cluj-Napoca a ocupat locul al doilea, cu 17,4% din pasageri, iar Aeroportul Traian Vuia Timișoara a urmat cu 14,9%.
Această creștere în transportul aerian subliniază o tendință de revenire și expansiune a industriei, după provocările majore aduse de pandemia COVID-19. Cu toate acestea, rămâne de văzut cum vor evolua aceste cifre în contextul economic și geopolitic actual, care poate influența mobilitatea globală în următoarele luni.