Pe de altă parte, conducerea Portului Constanța a transmis, într-un comunicat, că serviciul este efectuat „în condiții de siguranță”.
În Portul Constanța există nouă firme care dețin licență pentru servicii de bunkeraj (furnizarea și transportul de combustibil pentru alimentarea navelor, n.red.), conform unui răspuns transmis la solicitarea Info Sud-Est de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC): CMI Oil Consult, Gazpromneft Marine Bunker Balkan, Island Petroleum, Romar Oil, OMV Petrom, Cassol Ro, Bunker Trade Logistics, Oil Terminal, Logitex Constanța.
Aceste nouă societăți prestează servicii de bunkeraj prin intermediul a patru nave care au dreptul să transporte combustibilul către vapoarele din Portul Constanța. Trei dintre cele patru nave sunt deținute de companii rusești: Bellona – deţinută de Lukoil – Marine Bunker; Almathia – deţinută de Petronav Shipmanagement; Deltaoil – deţinută de Balkan Marine Bunker Assets; Unicom 3 – Gazpromneft Marine Bunker Balkan S.A.
Una dintre companii face parte din grupul Gazprom Neft, pus sub sancţiuni de Uniunea Europeană şi Statele Unite după izbucnirea războiului în Ucraina. Occidentul a stabilit, în 15 martie, că Gazprom Neft intră sub sancţiuni economice, dar a permis în continuare importul de petrol de la gigantul rus, implicit şi serviciile navelor de bunkeraj.
Conducerea Portului Constanța a transmis, într-un comunicat de presă, că serviciul de bunkeraj este asigurat „în condiții de siguranță” și că, din cele trei barje licențiate pentru efectuarea serviciului de aprovizionare combustibili la nave, doar două mai efectuează acest servicium, întrucât a treia „i-a încetat activitatea acum câteva luni, atunci când a fost instituit embargoul împotriva navelor ruseşti”.
„Având în vedere că portul Constanţa nu reprezintă un punct nodal de aprovizionare cu combustibili pe rutele navelor, considerăm că nu vor fi blocaje în acest sens, în situaţia dată. Un punct nodal de aprovizionare a navelor cu combustibili (aşa cum sunt porturile Istanbul din Turcia sau Pireu din Grecia) aprovizionează zilnic zeci sau sute de nave, în timp ce în portul Constanţa ne referim la 600 de nave pe an.
Aşadar, în contextul noilor sancţiuni stabilite de statele UE la începutul acestei săptămâni, apreciem că aprovizionarea cu combustibili la nave în Portul Constanţa nu poate fi afectată şi se va desfăşura în continuare în condiţii optime”, a transmis conducerea Portului Constanța.
În comunicatul citat, conducerea Portului Constanța mai susține că „aprovizionarea cu combustibili a navelor (serviciul de bunkeraj) în portul Constanţa este un serviciu economic realizat exclusiv de operatori privaţi, iar statul român, prin CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, nu are calitatea de a efectua acest serviciu”.
Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, a fost întrebat despre acest subiect, marți, la Constanța. Acesta a spus că nu cunoaște subiectul și că speră că „se iau măsurile conform deciziilor europene”.