De azi, în România se aplică reguli noi pentru o protecție mai eficientă a consumatorilor, dar şi amenzi mai mari pentru comercianții care încalcă legea. Vânzarea produselor cu dublu standard de calitate e interzisă, cu unele excepții. În plus, magazinele online sunt obligate să ia măsuri astfel încât recenziile pentru produsele pe care le vând să fie autentice și să nu înşele potenţialii clienţi.
Oana Dobrescu, corespondent TVR: „În Spania, această băutură răcoritoare carbogazoasă conține 8% suc de portocale„.
Cătălin Deacu, jurnalist TVR: „În România însă, același produs are o compoziție diferită: minimum 5% suc de portocale din concentrat„.
Și asta nu e tot! Ciocolata din imagini conține în Spania cu 3% mai multă cacao decât în România, deși produsele sunt identice.
Exemplele pot continua.
O nouă directivă europeană care se aplică de acum și în România impune reguli noi. Astfel, dublul standard a fost inclus în categoria practicilor comerciale înșelătoare și se sancționează cu amendă.
Comercianții vor putea însă să vândă aceleași produse care au compoziție diferită numai dacă există un motiv întemeiat. În aceste situații, trebuie să informeze clienții.
Pentru a combate fenomenul dublului standard, reprezentanții Autorității pentru Protecția Consumatorilor consideră că sunt necesare și alte măsuri la nivel european.
Horia Constantinescu, preşedinte, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor: „Am pus pe masa europenilor ideea de a avea o bază de date a etichetelor. Pentru a putea stabili care este dublul standard, trebuie să am standardul„.
Sunt reguli noi și în comerțul online. De exemplu, site-urile sunt obligate să ofere acces consumatorilor la toate recenziile și să se asigure că acestea nu sunt false.
Florinel Chiș, director executiv, Asociaţia Română a Magazinelor Online: „Pentru magazine este important să verifice modul în care setează aceste promoții, să verifice partea de recenzii. (…) Dacă eu poziționez mai sus un produs în urma unui anunț plătit, e bine să-l marchez corespunzător„.
Amenzile au fost majorate. Dacă unele practici comerciale afectează consumatorii din mai multe state, sancțiunile pot ajunge până la 4% din cifra de afaceri.
Pentru a ține o mai bună evidență a amenzilor, ANPC va dispune de un cazier comercial.
Articole pe aceeaşi temă