Cu toții auzim că benzina și motorina se scumpesc frecvent, că barilul de petrol are un preț tot mai ridicat din cauza conflictelor din regiune, însă niciodată nu auzim persoane din jurul nostru să renunțe la mașină.
Adică toți ne plângem, dar pentru confort scoatem cardul și plătim. Problema este că sunt din ce în ce mai multe mașini pe drumurile patriei, unele dintre ele vechi și care poluează destul de mult.
La sfârșitul lunii decembrie erau înmatriculate peste 10 milioane de autovehicule. În cele 12 luni parcul auto a crescut cu 3,2%, adică avem în plus aproape 330 de mii de mașini. Ce-i drept aproape jumătate din ele sunt noi, însă problema este că în continuare se înmatriculează foarte multe mașini second hand, care poluează extrem de mult. Aceste cifre se referă la tot ce înseamnă autovehicul, adică autoturisme, motociclete, remorci, tractoare și alte vehicule.
Dacă este să ne referim doar la mașini și aici avem creștere. Sunt peste 8 milioane pe drumurile din România, cu peste 240 de mii mai multe decât la finalul lui 2022. Cele mai multe sunt mai vechi de 20 de ani.
Avem aproape două milioane 700 de mii de mașini în această categorie, cu 258 mii mai multe decât aveam cu un an în urmă. Următoarea categorie sunt cele cu vechime cuprinsă între 16 și 20 de ani. La acest capitol avem peste 2,53 milioane de mașini, cu 153 de mii mai mult față de anul anterior.
După ce tragem linie ne dăm seama că mașinile care poluează cel mai mult înseamnă mai bine de jumătate din numărul celor care sunt înmatriculate în România. Sunt peste 5 milioane de mașini cu o vechime de peste 16 ani
Vestea bună este că numărul autovehiculelor electrice este în creștere. Am ajuns la peste 42 de mii de unități, complet electrice, din care peste 39 de mii sunt autoturisme. Cumva în 2023 au fost înmatriculate 14.590 de autoturisme din aceasta categorie.