Febra cumpărăturilor a început deja, odată cu Black Friday și își atinge apogeul în următoarele săptămâni. E momentul pentru afaceri grase pentru cei care au ceva de vânzare, mai ales pe internet. Să speram că Autoritatea pentru Protecția Consumatorului își va face treaba pentru a nu avea prețuri umflate doar de dragul profitului nejustificat al comercianților.
Dar sunt și alte precauții pe care trebuie să le avem în vedere atunci când facem shopping online. Și nu neapărat pentru cadourile de sărbători, ci cu orice ocazie. Poate fi vorba despre prânzul de azi sau despre un serviciu oarecare pentru care apelam la internet. Așadar:
Unu: De unde intenționați să cumpărați ceva? Este un site cunoscut sau e o primă experiență? Și într-un caz și în celalalt, uitați-vă cu grija la adresa de internet. Site-ul trebuie să aibă instalate anumite protocoale de Securitate și adresa trebuie să înceapă cu literele HTTPS. Acel S e cel mai important. Dacă nu e acolo, nu vă sfătuiesc să faceți vreo tranzacție financiară prin acea pagină.
Doi: Unde vă aflați în clipa în care cumpărați ceva online? Mai precis, ce rețea de date folosiți? E cea de pe telefon, pentru care plătiți abonament? E cea de acasă, la care vă conectați cu o parola? Sau e o rețea wi-fi gratuită, printr-o cafenea? Dacă e o rețea pe care nu o cunoașteți, nu faceți tranzacția. Traficul poate fi interceptat de răuvoitori și datele voastre pot fi furate. Pe vremuri, nu ați fi dat o scrisoare oricui ca să vi-o ducă la destinație.
Trei: Personal, optez pentru plata online. Dar mă asigur că banii mei ajung unde trebuie. Adică tranzacția este securizată în cel puțin doi pași: introduc datele de card pe site, dar suma pleacă din contul meu abia după ce banca mea îmi cere prin aplicația ei proprie să aprob cheltuiala. Este un filtru suplimentar care mă asigura că totul e în regulă.
Patru: Înainte de a plăti ceva, verific politica de livrare și retur a produsului respectiv. În perioadele aglomerate de Sărbători, s-ar putea să primiți cadoul de Crăciun cândva după Bobotează. Iar dacă îmi cumpăr haine sau încălțăminte, cum pot returna ceva care nu mi se potrivește și cine plătește transportul în acest caz? E un criteriu de luat în seamă mai ales când optăm pentru vânzători din afară țării sau din afara Uniunii Europene. Și mai important este la electronice. Am garanție? Unde se face service-ul în caz de nevoie?
Cinci: Imaginați-vă folosind obiectul cumpărat peste o lună, două, un an. Sau cât de util este pentru cel sau cea căreia îl cumpărați, dacă e vorba despre un cadou. Pentru că până la urmă, important este să fim împreună cu cei pe care îi iubim sau să ajutam cu adevărat pe cineva. Știu, nu este un sfat digital, dar poate e cel mai important criteriu atunci când pornim la cumpărături.