Românii își pierd interesul pentru mașini verzi. Motive: lipsa unei structuri naționale de alimentare și înjumătățirea ajutorului prin Rabla Plus

Maşinile verzi încep să piardă teren în România. Vânzările de astfel de autoturisme au scăzut dramatic în primele 5 luni ale acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023. În lipsa unei infrastructuri de alimentare bine pusă la punct la nivel naţional, oamenii sunt descurajați să-şi cumpere o maşină full electrică. Un alt motiv este injumătăţirea ajutorului dat de stat celor care voiau să achiziționeze o maşină verde prin programul Rabla Plus.

Domnul din imagini este de o săptămână proprietarul unei maşini hybrid. A analizat foarte bine piața înainte să facă o alegere. Faptul că nu avem infrastructură pentru încărcarea maşinilor electrice l-a determinat să nu opteze pentru un autoturism full electric.

George Dinu, şofer: Merge în jur de 70 de kilometri pe curent şi după, pe benzină. Vineri am fost cu ea plecat şi am văzut că de la Buşteni până la Ploieşti am mers cu electric. Nu trebuie să bagi piciorul în ea. Dacă forţezi, este problemă.

După ce statul a tăiat jumătate din ajutorul oferit celor care plănuiau să îşi schimbe rabla cu o maşină electrică, au rămas puțini doritori să cumpere un autoturism verde.

În primele 5 luni ale acestui an s-au înmatriculat cu 7% mai puţine maşini electrificate, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce vânzările de maşini pur electrice aproape că s-au înjumătăţit faţă de perioada ianuarie – mai 2023.

Ciprian Murariu, dealer auto: Primii clienţi care au achiziţionat autoturisme pur electrice au fost clienţii entuziaşti. Acum, cei care achiziţionează un autoturism electric în primul rând se orientează către preţ.

Însă, preţ mic înseamnă de cele mai multe ori şi autonomie scăzută.

Bogdan Penciu, dealer auto: Range-ul unei maşini de buget, cu o baterie de 40 de kwatt, dau un exemplu, nu acoperă mai mult de 200 de kilometri ca şi putere. Infrastructura pe partea de încărcare a maşinii este destul de slabă. Pe tot parcursul unui drum, inclusiv cel mai mic, Bucureşti-Constanţa, nu găsim destule staţii de încărcare.

În tot acest context, piaţa auto înregistrează o creştere a vânzării de maşini diesel, fie că sunt noi sau la mâna a doua.

Sorin Bălan, reprezentant platformă online de vânzări auto: Peste 40% din listările de la noi de pe platformă sunt pentru maşini diesel. Costul este un motiv, dar este vorba şi de mai puţin necunoscut, ca să spun aşa. În cazul maşinilor electrice încă mai sunt întrebări la care nu avem răspuns.

Anul trecut, 1 din 5 maşini cumpărate în România a fost electrică sau hybrid plug-in. Dealerii se aşteaptă ca vânzările de autoturisme verzi să crească în perioada august-septembrie, atunci când va avea loc a doua etapă a programului Rabla Plus.

Distribuie știrea