Viteza și indisciplina în trafic, principalele cauze ale accidentelor rutiere. Specialiștii în siguranță rutieră au altă opinie

Viteza șoferilor și indisciplina pietonilor sunt primele două cauze ale accidentelor rutiere din România, potrivit autorităților. Nu de aceeași opinie sunt și specialiștii în siguranță rutieră, care arată cu degetul spre starea deplorabilă a infrastructurii. Sunt date sumbre care arată atât șoferilor cât și autorităților că mai au multe de învățat și de făcut pentru a atinge standardele siguranței rutiere.

Sunt doar câteva dintre cauzele accidentelor rutiere grave din țară noastră, așa cum le percep șoferii și pietonii.

Flavius-Florin Pavăl, şef, Serviciu Siguranţa Traficului, CNAIR: Primele două cauze ale accidentelor rutiere sunt viteză și indisciplina pietonilor care cauzează 39% dintre accidentele rutiere. Toate primele 5 cauze ale accidentelor rutiere totalizează 65 % din accidentele rutiere.

Specialiștii în siguranță rutieră sunt însă de altă părere. Principala cauza ar fi starea deplorabilă a infrastructurii. De altfel, în România sunt aproape 270 de puncte negre, locuri în care se produc frecvent accidente mortale.

Cătălin Codescu, președinte, Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație din România: Deși infrastructura rutieră prezintă foarte multe neconformități evidente și grave, ea nu apare în primele 10 cauze generatoare de accident pentru că este greu să dovedești că există anumite neconformități ale drumului, precum carențele de planeitate sau lipsa aderenței covorului asfaltic, precum lipsa de luminozitate, de vizibilitate pe timp de noapte, a indicatoarelor și marcajelor.

Iar viteza pe astfel de drumuri are consecințe grave, chiar mortale, explică experții în conducere defensivă. Statistici recente arată că în fiecare lună, din mai anul trecut şi până în februarie anul acesta, peste 20% dintre conducătorii auto au depăşit limita maximă admisă pe autostrăzi, de 130 km/h.

Alexandru Filip, specialist în conducere defensivă: La 130 de km pe ora, o mașină parcurge 36 de m/s, ceea ce înseamnă lungimea a aproape două tiruri pe secundă. Iar dacă stăm să ne gândim că viteza de reacție a unui șofer care conduce de zi cu zi este de o secundă și o secundă și jumătate până apasă pe pedala de frână, ne dăm seama cam ce distanță este parcursă dacă ne întârzie reacția.

Anul trecut, la nivel naţional, s-au înregistrat peste 4.500 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 1.545 de persoane şi rănirea gravă a peste 3.500.

România ocupă primul loc în Europa la numărul deceselor provocate în urmă accidente rutiere. 86 de decese la un milion de locuitori, față de 46, cât este media europeană.

Distribuie știrea