Ziua internaţională a alfabetizării, marcată în 8 septembrie. La nivel global, cel puțin 773 de milioane de tineri și adulți nu știu să scrie şi să citească

Cu 56 de ani în urmă, UNESCO proclama oficial data de 8 septembrie ca Zi Internaţională a Alfabetizării cu scopul de a mobiliza comunitatea internaţională şi de a promova alfabetizarea ca instrument al dezvoltării. În urma pandemiei, aproape 24 de milioane de elevi s-ar putea să nu se întoarcă la o formă de învăţământ, dintre care 11 milioane sunt fete și tinere. Ca să ne asigurăm că nimeni nu este lăsat în urmă, trebuie să îmbogățim și să transformăm spațiile de învățare existente.

08 Septembrie 2022, 08:00 (actualizat 08 Septembrie 2022, 08:18) Știrile TVR |

Ziua internațională a alfabetizării

Ziua internațională a alfabetizării din acest an va fi sărbătorită în întreaga lume sub tema Transformarea spațiilor de învățare. Trebuie să regândim importanța fundamentală a spațiilor de învățare pentru a construi reziliența acesteia și pentru a asigura o educație de calitate, echitabilă și incluzivă pentru toți.

La nivel global, un eveniment internațional se va desfăşura pe 8 și 9 septembrie 2022, în Côte d’Ivoire.

(w460) 8 septembr

Mesajul directorului general al UNESCO,Audrey Azoulay

“Ziua internațională a alfabetizării este un moment de evaluare a progresului și de stimulare a alfabetizării ca drept esențial care joacă un rol fundamental în cadrul societăților noastre. Potrivit filosofului brazilian Paulo Freire, care și-a dedicat o mare parte din viață educației adulților, alfabetizarea ar trebui să fie „practica libertății, mijlocul prin care bărbații și femeile abordează în mod critic și creativ realitatea și descoperă cum să participe la transformarea lumii lor. Împreună am realizat multe în acest domeniu.

În 1979, doar 68% din populația lumii știa să scrie și să citească. În 2020, această cifră a crescut la 86,7%. În ciuda acestui progres, 771 de milioane de tineri și adulți din întreaga lume încă nu posedă competențe de bază, dintre care 60% sunt fete și femei. COVID-19 exacerbează această problemă. Închiderile școlilor și întreruperile cauzate de pandemie au determinat probabil pierderi în domeniul învățării și abandonuri. Acest lucru este valabil mai ales pentru populațiile vulnerabile.

Ca răspuns la această situație urgentă, UNESCO și statele sale membre își dublează eforturile pentru a se asigura că progresele înregistrate în ultimele decenii nu sunt pierdute, ci consolidate. De exemplu, în cazul educației adulților, statele membre UNESCO au adoptat Cadrul de acțiune din Marrakech, care recunoaște învățarea și educația adulților ca un motor principal pentru toate obiectivele ODD. Mai mult, în iunie, UNESCO a găzduit un Pre-Summit care deschide calea pentru Summitul Transforming Education convocat de Secretarul General al Națiunilor Unite în luna septembrie la New York. Cei peste 150 de miniștri ai Educației au reafirmat principiul potrivit căruia educația de mâine trebuie să fie incluzivă și concentrată pe cei mai vulnerabili, oferindu-le nu numai competențe de bază, ci și chei pentru a naviga în lumea contemporană. S-a reafirmat importanța unei noi forme de alfabetizare, alfabetizarea digitală, ca instrument esențial pentru învățarea pe tot parcursul vieții. Pentru a atinge aceste obiective, statele membre UNESCO au subliniat necesitatea unor investiții mai mari în Educație și a unui ajutor internațional sporit, alături de un ajutor deschis și gratuit și resurse educaționale de înaltă calitate. Prin sărbătorirea Zilei Internaționale a Alfabetizării, UNESCO face apel la toți actorii din domeniul Educației și nu numai să regândească rolul alfabetizării.”

(w460) Alfabetiza

Premiul UNESCO King Sejong

Premiul UNESCO King Sejong, creat de către guvernul Republicii Coreea în anul 1989, recompensează activitatea guvernelor, a agenţiilor guvernamentale şi ONG-urilor implicate concret în lupta pentru alfabetizare şi în promovarea limbii materne.

Premiul constă într-o sumă de 20.000 de dolari, o medalie de argint şi un certificat şi este acordat în onoarea Regelui Sejong, prin a cărui contribuţie remarcabilă a fost creat alfabetul coreean ‘Hangul’, cu mai mult de 500 de ani în urmă.

Premiul UNESCO Confucius, creat în anul 2005 cu sprijinul Guvernului Chinei, recompensează remarcabile iniţiative individuale, guvernamentale sau ale ONG-urilor implicate în acţiuni de alfabetizare a adulţilor sau a tinerilor din zonele rurale care nu frecventează şcoala, în special a femeilor şi fetelor. Premiul Confucius oferă două recompense de câte 20.000 de dolari, o medalie, o diplomă şi o vizită de studii în locuri din China unde sunt implementare proiecte de alfabetizare.

UNESCO a selectat șase programe remarcabile de alfabetizare din Brazilia, India, Malaezia, Africa de Sud, Emiratele Arabe Unite și Regatul Unit drept laureați ai Premiilor sale internaționale de alfabetizare, pe baza recomandărilor unui juriu internațional.

Premiile vor fi prezentate în cadrul conferinței de pe Coasta de Fildeș, pe 8 și 9 septembrie.

CUVINTE CHEIE

Articole pe aceeaşi temă

Source