Toți mecanicii de locomotivă vor fi evaluați după accidentul feroviar, anunță Ministerul Transporturilor. Din motive economice, trenurile merg cu un singur mecanic, în loc de doi
Toţi mecanicii de locomotivă din România vor fi evaluaţi în perioada următoare. E prima măsură anunțată, în exclusivitate pentru TVR, de reprezentanţii Ministerului Transporturilor, după accidentul feroviar din Teleorman. Oficialii admit însă că, pentru a face economii, trenurile din România nu mai circulă cu doi mecanici, ci doar cu unul singur.
În momentul în care trenul care a pornit de la Arad și trebuia să ajungă la Bucureșți a lovit în plin, în stația Roșiori de Vede, o garnitură cu 26 vagoane ce transporta mașini, mecanicul se afla singur în locomotivă. Aceasta este procedura în România după ce, în urmă cu câțiva ani, s-a schimbat legea, iar în fiecare tren e doar un mecanic, susțin reprezentanții Ministerului Transporturilor. Sunt reguli care se aplică și în Germania și Austria, dar oricând ar putea avea loc o tragedie, dacă nu se activează frâna automată.
Ionuț Săvoiu, secretar de stat, Ministerul Transporturilor: A fost o prevedere care prevedea un ajutor de mecanic de locomotivă. În momentul de față, din dorința de eficientizare și reducere a costurilor, unde este o presiune foarte puternică, acest lucru a fost flexibilizat și prin lege este impus un singur mecanic de locomotivă în momentul de față. Poate să aibă o indisponibilitate de sănătate, să ți se facă rău, să ai un moment, depinde, de oboseală. Noi ne propunem să evaluăm capacitatea și nivelul de pregătire a celor care operează în sistemul de siguranță feroviară.
Accidentul s-ar fi putut transforma într-o tragedie cu zeci de morţi, iar principala resposabilitate i-ar putea aparține mecanicului, cred sindicaliștii. Trenul CFR Călători nu ar fi trebuit să intre pe aceeași linie cu marfarul și, chiar dacă intrase din greșeală pe aceeași linie, ar fi trebuit să oprească la timp, pentru a evita impactul.
Iulian Mântescu, liderul Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă: Indiferent de indicaţiile semnalului de intrare, el avea nişte obligaţii – să urmărească linia de garare, să urmărească mărcile de siguranță, să urmărească dacă gabaritul este liber, dacă linia nu este ocupată. Aici este un cumul de greşeli.
Ancheta Agenției de Investigare Feroviare Române ar putea dura chiar şi un an și ar trebui să stabilească inclusiv dacă instalația din calea de rulare a frânat trenul de călători, sau a fost acționată de mecanic.
Laurențiu Dumitru, director general AGIFER: Ceea ce ştim e că acel tren a trecut pe culoarea roşie care ordona oprirea. Se fac în continuare tot ceea ce înseamnă strângeri de probe, însemnând eventuale încercări făcute la faţa locului sau cu vehiculele, cu instalaţiile din teren, tot personalul din zona respectivă, atât din partea operatorilor feroviari, cât şi din partea administratorului de infrastructură, vor fi chestionaţi asupra lucrurilor pe care le-au făcut.
În raportul de investigare final vor fi incluse și recomandări de siguranță în funcție de care Autoritatea Feroviară Română va stabili mai multe măsuri.
CUVINTE CHEIE
Articole pe aceeaşi temă